SAS ARKIV
Message Number: 1
Date: Tue, 11 Dec 2001 06:53:03 +0100
From: "gordon_stryph.hotmail.com"
Subject: Testade=?US-ASCII?Q?_högtalare?
med min minimoog igår!
Tog bäket under armen och for hem till en arbetskamrat, kopplade in och
började ratta! Mannens dotter och dotters kompis var hemma (jämnåriga med
mig) och hade förvånade miner när jag släpade in apparaten och ställde den
på vardagsrumsbordet.

Kommentarer från kvällen:
-Tar det lång tid innan den värmt upp sig?
-Ska den låta sådär?
-Kan den inte låta normalt?
-Kan man veta var man hittar de olika ljuden på en såndär?
-Vad tung den är!
-Oj, gick den sönder nu?
-Akta högtalarna!

Vi körde lite svep, lite brus, lite FM och ett gäng standardljud. Vi hade
två olika högtalarpar och A/B-ade lite -högst ovetenskapligt och hur
subjektivt som helst. Kul var det iaf!

mvh
Niklas W

_________________________________________________________________
Get your FREE download of MSN Explorer at http://explorer.msn.com/intl.asp



------------------------------

Message Number: 2
Date: Tue, 11 Dec 2001 07:03:09 +0100
From: "ronny.gardh.wirelessopinion.com"
Subject: minimoog

billigt...NOT.


http://cgi.ebay.com/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1494637034


------------------------------

Message Number: 3
Date: Tue, 11 Dec 2001 07:08:04 +0100
From: "gordon_stryph.hotmail.com"
Subject: Ang. Samplemodulen

Hej!

Angående den där samplemodulen tänkte jag på att det kan väl inte spela så
stor roll om adress-sågtanden är lite olinjär om samma våg används för både
in och uppspelning? Eller?

Sen har jag kommit på en annan modul jag skulle vilja ha också, men den
behöver skissas lite mera på -återkommer om den.

/Niklas W - flitig

_________________________________________________________________
Get your FREE download of MSN Explorer at http://explorer.msn.com/intl.asp



------------------------------

Message Number: 4
Date: Tue, 11 Dec 2001 07:29:14 +0100
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: Moogerfooger

Hej!

>> Jag tycker aldrig att man ser några annonser på beggade moogerfoogers.

Jag har sett ganska många beggade och insett följande;

>> * Ingen köper dem

Lite kanske med tanke på pris...

>> * De är så bra att ingen vill sälja sina

Jo, det har åtminstone funnits en hel del på annons, men inte i Svea rike...

>> * De är så dyra att de som köpt dem tvingar sig att tycka att de är bra
>> eftersom de lagt ut så mycket pengar

Stor anledning tror jag...

>> * Att de få som kommer ut på begagnatmarknaden försvinner fort som ögat

Nja, de som dykt upp har haft för stor prislapp!

jesper - spånar och surfar





------------------------------

Message Number: 5
Date: Tue, 11 Dec 2001 07:29:36 +0100
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: minimoog

At 07:03 2001-12-11 +0100, you wrote:

>>billigt...NOT.
>>http://cgi.ebay.com/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1494637034
>>

Usch!

Hål för D-subar stansade i sidorna!
Oktav- och vågformsväljare utbytta mot o-orginal pilrattar!
Och så ett slå-till-pris på två tusen dollars!

Usch igen!

Undrar vad det hade kostat Bob att återutge minin med EXAKTA
minimoogspecifikationer? En exakt kopia alltså, måhända med lite modärnare
kretsar och produktionsmetoder...
Den nya Voyagern kostar ju i penningvärde lika mycket som Minin på sin tid,
men är ju betydligt mer avancerad.

mvh

/P! - förfäras och undrar


__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
polarn-p.acc.umu.se
http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"




------------------------------

Message Number: 6
Date: Tue, 11 Dec 2001 07:38:52 +0100
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Ovanpå...?
Men en sån häääär:

http://cgi.ebay.com/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1495484082

Skulle göra sig gôtt ovanpå Solinan.
Klart fullgott alternativ till en minikorg! :)

Satelliten ser man inte ofta. Har nån sett en här på hemmaplan?

mvh

/P!

__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
polarn-p.acc.umu.se
http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"




------------------------------

Message Number: 7
Date: Tue, 11 Dec 2001 07:39:11 +0100
From: "gordon_stryph.hotmail.com"
Subject: Re: Moogerfooger

Hej!

Tack för dina svar! Verkar som att moogerfoogers inte är nåt att satsa på
med andra ord? Åtminstone inte ohörda, vilket ju iofs borde gälla för all
musikutrustning.

/Niklas W


>>From: "jesper.bolina.hsb.se"
>>Reply-To: LIST-SAS.mkv.mh.se
>>To: Multiple recipients of SAS
>>Subject: Re: Moogerfooger
>>Date: Tue, 11 Dec 2001 07:29:14 +0100
>>
>>Hej!
>>
>> >> Jag tycker aldrig att man ser några annonser på beggade moogerfoogers.
>>
>>Jag har sett ganska många beggade och insett följande;
>>
>> >> * Ingen köper dem
>>
>>Lite kanske med tanke på pris...
>>
>> >> * De är så bra att ingen vill sälja sina
>>
>>Jo, det har åtminstone funnits en hel del på annons, men inte i Svea
>>rike...
>>
>> >> * De är så dyra att de som köpt dem tvingar sig att tycka att de är bra
>> >> eftersom de lagt ut så mycket pengar
>>
>>Stor anledning tror jag...
>>
>> >> * Att de få som kommer ut på begagnatmarknaden försvinner fort som ögat
>>
>>Nja, de som dykt upp har haft för stor prislapp!
>>
>>jesper - spånar och surfar
>>
>>
>>
>>


_________________________________________________________________
Get your FREE download of MSN Explorer at http://explorer.msn.com/intl.asp



------------------------------

Message Number: 8
Date: Tue, 11 Dec 2001 07:42:21 +0100
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: =?ISO-8859-1?Q?hjärndött_ämne:_synthlängd?
MR triggade mätarlustan igår med sina 274 cm Korg (var det väl?)...

Jag kollade upp den egna arsenalen och kom fram till att jag är ägare till 269 cm
Roland (lång kille!).

Vem har längst Moog? =) Inte jag iaf! (ca 53 cm)

electronically yours,
jesper (jesper.bolina.hsb.se)
- -- --- ---- ----- ---- --- -- -
electronic obsession mailorder
(jesper.odemark.swipnet.se)





------------------------------

Message Number: 9
Date: Tue, 11 Dec 2001 07:48:24 +0100
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: Moogerfooger

>> Hej!
>>
>> Tack för dina svar! Verkar som att moogerfoogers inte är nåt att satsa på
>> med andra ord? Åtminstone inte ohörda, vilket ju iofs borde gälla för all
>> musikutrustning.

Jag får känslan av (obs - jag har inte heller lyssnat!!!) att dessa bapparater
mest är till för de som vill ha lite "moogskruv" på sina moderna ljud. M a o, har
man "the real thing" eller t o m lite andra vintasssccchhh-bapparater klarar man
sig nog bra utan...

Men det är bara en gissning - jag tycker definitivt inte att priset känns
motiverat i a f!

jesper - funderar på att shoppa lite MAM efter Anders tips!





------------------------------

Message Number: 10
Date: Tue, 11 Dec 2001 07:59:07 +0100
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_hjärndött_ämne:_synthlängd?
Som grabbar alltid plägar göra...
mäta längden.... ;)

At 07:42 2001-12-11 +0100, you wrote:


>>Vem har längst Moog? =) Inte jag iaf! (ca 53 cm)

Minimoog 72,5 cm
Micromoog 61,5 cm
Moog EQ 48 cm
---------------------------
182 cm

Höhö nästan två meter Moooooooooooooooooog! :D

mvh

/P!


__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
polarn-p.acc.umu.se
http://www.acc.umu.se/~polarn-p/
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"




------------------------------

Message Number: 11
Date: Tue, 11 Dec 2001 08:17:34 +0100
From: "mans.common.se"
Subject: Re: Moogerfooger

Bah!
Får man bara lite pengar över så blir det en Sherman filterbank II. Det
är en analog och ond maskin som verkar vara helt rätt.

//Måns



>> >> Hej!
>> >>
>> >> Tack för dina svar! Verkar som att moogerfoogers inte är nåt att
>> satsa på
>> >> med andra ord? Åtminstone inte ohörda, vilket ju iofs borde gälla
>> för all
>> >> musikutrustning.
>>
>> Jag får känslan av (obs - jag har inte heller lyssnat!!!) att dessa
>> bapparater
>> mest är till för de som vill ha lite "moogskruv" på sina moderna ljud.
>> M a o, har
>> man "the real thing" eller t o m lite andra vintasssccchhh-bapparater
>> klarar man
>> sig nog bra utan...
>>
>> Men det är bara en gissning - jag tycker definitivt inte att priset
>> känns
>> motiverat i a f!
>>
>> jesper - funderar på att shoppa lite MAM efter Anders tips!
>>
>>
>>
>>




------------------------------

Message Number: 12
Date: Tue, 11 Dec 2001 08:36:09 +0100
From: "erik.forsling.3hird.com"
Subject: RE: Modular-schemor!!

>> Jo, som sagt:
>>
>> på http://home4.swipnet.se/~w-49485/e_eh30.htm finns det nu schemor på min
>> modularsynt.
>>
>> Visserligen bygger VCO, VCF, VCA och ADSR på Curtiskretsar, men övrigt,
>> MG, S/H, Noise, Ringmod, EF, AR, Multimodfilter, osv är byggt med
>> ELFA-kretsar.
>>
>> Det är värt en titt!
>>
>> /Erik

Jo, det där är en guldgruva! Lyckligt lottad som jag är har jag haft dessa
på papper några år, men detta innebär en renässans även för mig.

/e - kan kolla scheman på jobbet :)




------------------------------

Message Number: 13
Date: Tue, 11 Dec 2001 08:37:54 +0100
From: "erik.forsling.3hird.com"
Subject: RE: Testade hvgtalare

>> Tog bdket under armen och for hem till en arbetskamrat, kopplade in och
>> bvrjade ratta! Mannens dotter och dotters kompis var hemma (jdmneriga med
>> mig) och hade fvrvenade miner ndr jag sldpade in apparaten och
>> stdllde den
>> pe vardagsrumsbordet.
>>
>> Kommentarer fren kvdllen:
>> -Tar det leng tid innan den vdrmt upp sig?
>> -Ska den leta seddr?
>> -Kan den inte leta normalt?
>> -Kan man veta var man hittar de olika ljuden pe en senddr?
>> -Vad tung den dr!
>> -Oj, gick den svnder nu?
>> -Akta hvgtalarna!
>>
>> Vi kvrde lite svep, lite brus, lite FM och ett gdng standardljud. Vi hade
>> tve olika hvgtalarpar och A/B-ade lite -hvgst ovetenskapligt och hur
>> subjektivt som helst. Kul var det iaf!

Du ar inte klok .

/e ;-)



------------------------------

Message Number: 14
Date: Tue, 11 Dec 2001 08:40:48 +0100
From: "erik.forsling.3hird.com"
Subject: RE: Ang. Samplemodulen

>> Angeende den ddr samplemodulen tdnkte jag pe att det kan vdl inte
>> spela se
>> stor roll om adress-segtanden dr lite olinjdr om samma veg
>> anvdnds fvr bede
>> in och uppspelning? Eller?

Det beror val pa vilken sorts olinjaritet vi pratar om. Den far ju garna
skota sig nar man CV:ar den upp och ner, sa man kan "spela" pa ljuden
ordentligt. Men sjalva vagformen maste nog inte vara precis perfekt.

>> Sen har jag kommit pe en annan modul jag skulle vilja ha ockse, men den
>> behvver skissas lite mera pe -eterkommer om den.

Vantar med +/-15V.

/e



------------------------------

Message Number: 15
Date: Tue, 11 Dec 2001 08:44:03 +0100
From: "roberth.diariesystem.com"
Subject: Wasp till salu...

2001-12-11
EDP WASP
Klassisk analogsynt i bra skick , m manual och PSU
Pris : 3900:-
[ mailto:anatronix.techemail.com ]anatronix.techemail.com



------------------------------

Message Number: 16
Date: Tue, 11 Dec 2001 08:50:35 +0100
From: "ronny.gardh.wirelessopinion.com"
Subject: SV: Wasp till salu...

Samma person säljer även en Maxikorg 800DV för 4900kr.

>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se]För
>> roberth.diariesystem.com
>> Skickat: den 11 december 2001 08:44
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: Wasp till salu...
>>
>>
>> 2001-12-11
>> EDP WASP
>> Klassisk analogsynt i bra skick , m manual och PSU
>> Pris : 3900:-
>> [ mailto:anatronix.techemail.com ]anatronix.techemail.com
>>
>>



------------------------------

Message Number: 17
Date: Sun, 11 Nov 2001 08:54:52 +0100
From: "kristian.borgstedt.com"
Subject: Stockholm -=?ISO-8859-1?Q?_ikväll_=28tisdag=29?
Ikväll är det absolut sista UrbanFluff på Holger Bar vid norra bantorget i
stockholm,
Det kommer att spelas mycken musik från den elektroniska världen, såsom
electro, flumambient, dB, acidhouse, och techno säkert oxå... Själv kommer
jag (kanske) att bjuda på 606+303+909+CS01+1204+DSP128+BX16, och mängder med
grönberg trigg på CS01:an :)

Iaf, för er i Stockholm, masa er dit, inget inträde innan klockan 2300,
efter 2300 5.50kr... ? :-0

http://www.blocc.com/urbanfluff/ är länken till flygbladen (det finns två)

/Kristian


..-----------. .------------------------------------------------------.
|. _____ .| | Kristian Borgstedt |
| / ./ / | | 08-4536391 |
| / / | | 0709-108211 |
| " / / " | | "There was an eight son of an eight son, and there |
| / /. | | it should have ended. However (for reasons we better |
| / /____/ | | not get into he had seven sons, and then he had an |
|. .| | eight son, a wizard squared... a source of magic, |
..-----------. | ...a Sourcerer." (Terry Pratchett) |
.------------------------------------------------------.



------------------------------

Message Number: 18
Date: Tue, 11 Dec 2001 09:38:26 +0100
From: "martin.kfib.org"
Subject: Hah! Jag kom=?US-ASCII?Q?_ihåg?= att=?US-ASCII?Q?_fråga!?
Jag har tänkt att fråga det här i en halv evighet nu. Nån som vet om
nåt ställe där man kan handla 470 kA (A står för linjär, väl?) pottar
med tockna taggiga "fjäderbensfästen" och inbyggd strömbrytare? Just
kravet på en brytare verkar ställa till det seriöst vad gäller utbudet
och sån där fjädrande axel gör det inte heller enkelt.

För x månader sen så brann en av pottarna i vår halogenuplight i
vardagsrummet och sen dess har det stuckit ut 2 synålar med påhängt
motstånd på och min sambo tycker inte riktigt om denna oisolerade
exponering av 220...

En annan fråga (när jag ändå är igång): Var kan man hitta billiga
racklådor? Alltså slutna lådor med sidor runt om (om ni förstår hur
jag menar), inte såna där för instickskort som man kan handla hur
billigt som helst på trimlog.


------------------------------

Message Number: 19
Date: Tue, 11 Dec 2001 09:44:06 +0100
From: "d3berg.dtek.chalmers.se"
Subject: Re: SAS#7, uppdaterat=?ISO-8859-1?Q?_än?= en=?ISO-8859-1?Q?_gång?
On Mon Dec 10 2001, jocke.aliasform.com wrote:

>> Håller du på med puff-pys-skivan?
>> ...eller kan man lämna in en 130-rökare?

Bägge! Det är dans eller prassel. Välj själv! :)

>> Vidare undrar jag om du fick mitt pop-mail?! :)

Jupps, kommentarer kommer.

/Janne, med Lars Christmas i högtalarna

--
Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
steaks running down my face



------------------------------

Message Number: 20
Date: Tue, 11 Dec 2001 09:51:39 +0100
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: Mycket OT! SV: 7 Cakewalk Sonar

Jo, jag har även testat Logic. Nyfiken som jag är.

Ett par stycken bad även om några kommentarer till varför
audiohanteringen i Sonar är bättre än i Cubase och jag ska försöka ge
några sådana här. Nu har jag bara använt Sonar till mina bidrag till
SAS#7, så jag har naturligtvis mycket längre erfarenhet av Cubase.
Eftersom jag är i Stockholm just nu har jag inte programmen tillgängliga
och kan kolla mina påståenden.... men jag räknar med att bli rättad av
BW:rarna på listan ;o)

Cubase och Logic har båda fått audiodelen ditklistrad i efterhand och
det gör att man i båda programmen hanterar midi och audio på ganska
olika sätt. I Cubase finns en midimixer och en separat audiomixer och de
fungerar delvis helt olika. Effekter hanteras på helt olika sätt
beroende på om det är VST-plugins eller midi effekter. Sonar hanterar
midi och audio på samma sätt.

I Cubase är det knepigt att göra ickedestruktiv editering av audio. Om
man gör en förändring i tracksfönstret på ett audiospår förändrar man
också själva filen. Oerhört besvärligt om man använder samma fil i flera
låtar och man måste alltså jobba med kopior. I Sonar är den mesta
editeringen ickedestruktiv och du kan ångra ett stort antal steg. Dina
klipp lagras som klippinformation i en separat liten fil, med referenser
till orginalfilen. Olika låtar kan alltså ha olika klipp/editeringsfiler
till samma orginalfil.

I Cubase kan automatisering ske genom att spela in regelrörelser på ett
separat spår. I Sonar kan du antingen rita envelopes i audiospåret i
tracksfönstret (på samma sätt som i Acid Pro) men du kan även göra som i
Cubase, om du är van vid det. Dessa envelopes kan innehålla div.
styrinformation som volym, pan, auxsend, plugin-automatisering mm. Jag
lärde mig gilla detta sätt att få överblick när jag använde Acid och
tycker det är helt överlägset.

I Sonar kan man ha flera klipp på samma spår, till skillnad från Acid.
För du början av ett klipp över slutet på ett annat får du en automatisk
crossfade (om du önskar det).

I tracksfönstret kan man göra mycket standardarbete med både midi och
audio, utan att behöva använda externa editorer.

Du kan skapa fönsterpaket (med snabbtangenter) på samma sätt som Logic
alltid har varit berömt för. Nu behöver man i och för sig inte så många
fönster eftersom det mesta görs i tracksfönstret.

Slip-editing direkt i tracksfönstret gör att du ickedestruktivt kan fixa
ändarna på dina midi- och audiofiler.

Loophantering med pitch och tempo på samma sätt som i Acid. Detta har
ingen motsvarighet i Cubase/Logic.

Varje spår har mycket bra mätare som kan ställas in för peak, RMS, peak
och RMS, prefader, postfader och prefader posteffects.

Rent subjektivt tycker jag att Sonar låter bättre än både Cubase och
Acid. Jag vet inte vad jag ska grunda detta påstående på eftersom alla
jobbar med 24/96 men det måste väl ha något med den interna
hanteringingen av audio att göra.

Viktigt att påpeka är att Sonar använder WDM-drivrutiner och inte ASIO.
(Det går även att använda MME). På följande sida kan du kolla om det
finns drivrutiner för ditt kort.

http://www.cakewalk.com/Tips/audiohw.htm

Man hävdar att man får väl så bra latency med WDM som med ASIO och att
det gör att Sonar snurrar bäst under Win2000 och WinXP, vilket man väl
med svårighet kan påstå om Cubase och Logic. Själv kör jag med gott
reslutat Wamirack 24 under Win98SE. Sonar har aldrig kraschat för mig
eller gett mig några som helst problem, vilket jag inte kan påstå om
vare sig Cubase eller Logic. (Här ska kanske påpekas att jag inte direkt
är någon Pc-rookie).

Tja, det blir nästan reklam det här. För mig har Sonar dock inneburit
ett nytt sätt att arbeta, där jag kan göra arbetet lite efter
inspiration. Med det tidigare arbetssättet var jag tvungen att ha en
större del av helheten klar för mig innan jag började spela in och jag
var tvungen att strukturera lite mer i förväg. Audiopaketet fick jag
göra klart i Acid och sedan plocka in i Cubase för att jobba vidare med
där. Nu kan jag jobba i vilken ordning jag vill och hur det faller sig.
Det gillar jag ............... ;o)
/Bengt Falke


>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: tlr.stacken.kth.se [mailto:tlr.stacken.kth.se]
>> Skickat: den 10 december 2001 18:21
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: Re: SV: OT! SV: 7 Cakewalk Sonar
>>
>>
>>
>> Det verkar ganska bra. Har de fortfarande stöd för
>> användargjorda program?
>> Någon som provat Logic? Hur förhåller sig det till Sonar / Cubase?
>>
>> /Danne
>>



------------------------------

Message Number: 21
Date: Tue, 11 Dec 2001 08:58:37 +0100
From: "daniel.araya.sth.sr.se"
Subject: ua726 (was:Re: minimoogpris?)

>> Reply-to: LIST-SAS.mkv.mh.se
>> Date: Tue, 11 Dec 2001 00:05:54 +0100
>> From: "cfmd.swipnet.se"
>> To: Multiple recipients of SAS
>> Subject: Re: minimoogpris?

>>
>> Finns det intresse för att man skall koka ihop något?
>>
>> Jag har inga 3046or eller liknande... jag har dock uA726or i formanten
>> att jämföra med.

Jag kan nog stå till tjänst med 3046 om herrn vill!

/d - behöver reservdelar



------------------------------

Message Number: 22
Date: Tue, 11 Dec 2001 10:14:41 +0100
From: "erik.forsling.3hird.com"
Subject: RE: Mycket OT! SV: 7 Cakewalk Sonar

>> Jo, jag har även testat Logic. Nyfiken som jag är.
>>
>> Ett par stycken bad även om några kommentarer till varför
>> audiohanteringen i Sonar är bättre än i Cubase och jag ska försöka ge
>> några sådana här. Nu har jag bara använt Sonar till mina bidrag till
- - -
>> Tja, det blir nästan reklam det här. För mig har Sonar dock inneburit
>> ett nytt sätt att arbeta, där jag kan göra arbetet lite efter
>> inspiration. Med det tidigare arbetssättet var jag tvungen att ha en
>> större del av helheten klar för mig innan jag började spela in och jag
>> var tvungen att strukturera lite mer i förväg. Audiopaketet fick jag
>> göra klart i Acid och sedan plocka in i Cubase för att jobba vidare med
>> där. Nu kan jag jobba i vilken ordning jag vill och hur det faller sig.
>> Det gillar jag ............... ;o)
>> /Bengt Falke

Mycket intressant. Jag har aldrig på allvar jobbat med en PC(e.dyl.)-baserad
midi-sequenser, och inte mer än 10 minuter med Acid. Jag trivs inte så bra
med att sitta vid datorn och göra musik, men man har ju trots allt en del
musik-idéer som faktiskt skulle kräva en mindre synt-orkester och en hel del
arrangerande för att kunna realiseras, så visst har jag funderat på att nån
gång jobba mer med hårddiskinspelning eller liknande på datorn. Det är
därför jag har intresserat mig för Acid Pro och tänkt undersöka det närmare
när jag får tid. Men Sonar låter ju klart intressant också.
Kort sagt, jag tackar för denna mycket informativa genomgång för en
PC-musik-rookie som jag själv.

/e

PS. Har det blivit några mer färdiga alster av SAS#6 ännu? (Mina tio minuter
med Acid Pro förde mig inte direkt i mål om man säger så...)



------------------------------

Message Number: 23
Date: Tue, 11 Dec 2001 10:14:25 +0100
From: "ronny.gardh.wirelessopinion.com"
Subject: SV: Mycket OT! SV: 7 Cakewalk Sonar



>> Bengt.Falke.svekom.se
*snip...

Sonar verkar vara ett helschysst program om det funkar så bra
som du påstår.

>> I Cubase är det knepigt att göra ickedestruktiv editering av audio. Om
>> man gör en förändring i tracksfönstret på ett audiospår förändrar man
>> också själva filen. Oerhört besvärligt om man använder samma
>> fil i flera
>> låtar och man måste alltså jobba med kopior. I Sonar är den mesta
>> editeringen ickedestruktiv och du kan ångra ett stort antal steg. Dina
>> klipp lagras som klippinformation i en separat liten fil, med
>> referenser
>> till orginalfilen. Olika låtar kan alltså ha olika
>> klipp/editeringsfiler
>> till samma orginalfil.

Vet inte hur VST på PC funkar men det borde vara som på Atari Falcon
och där är det iaf ickedestruktiv editering. Jag brukar använda samma
audiofil till flera spår där jag har klippt olika i dem. Det är genom
POOL i Cubase man lägger till audiofilerna, det du ser ute bland track:sen
är bara en sk image över hur audiofilen ser ut, sen så kan du klippa o flytta
runt dessa hur du vill.


*ännu mera bortklippt...


Ronny



------------------------------

Message Number: 24
Date: Tue, 11 Dec 2001 10:19:35 +0100
From: "martin.kfib.org"
Subject: Re: Mycket OT! SV: 7 Cakewalk Sonar

From: "erik.forsling.3hird.com"

Mycket intressant. Jag har aldrig på allvar jobbat med en
PC(e.dyl.)-baserad midi-sequenser, och inte mer än 10 minuter med
Acid. Jag trivs inte så bra med att sitta vid datorn och göra
musik, men man har ju trots allt en del musik-idéer som faktiskt
skulle kräva en mindre synt-orkester och en hel del arrangerande
för att kunna realiseras, så visst har jag funderat på att nån gång
jobba mer med hårddiskinspelning eller liknande på datorn. Det är
därför jag har intresserat mig för Acid Pro och tänkt undersöka det
närmare när jag får tid. Men Sonar låter ju klart intressant också.
Kort sagt, jag tackar för denna mycket informativa genomgång för en
PC-musik-rookie som jag själv.

Jag har, som sagt, också snöat in på Sonar och mitt sätt att jobba med
den är väldigt mycket som en ren bandare (ok, det är första låten jag
använder den till, men i alla fall), jag bara bankar REC och lirar
loss och sen får det liksom bli som det blir. Lite då och då kör jag
iofs kanske lite cut-n-paste samt lite efterediteringar, men inga
stora grejor eller klicka dit saker för hand eller så. Så långt har
jag dock inte ens provat hårddiskinspelningen utan har nöjt mig med
att köra det som en ren MIDI-sequencer.

Jämfört med andra MIDI-sequencers är den oerhört trevlig. I alla andra
fall har jag fått efterbearbeta saker och ting för att timing och skit
inte varit helt optimalt (speciellt när jag fortfarande körde på den
lilla skitsequencern i S-50:n fick man editera MYCKET i efterhand),
men i Sonar så bara kör jag. Det liksom bara ... funkar. Eller nåt.


------------------------------

Message Number: 25
Date: Tue, 11 Dec 2001 10:21:12 +0100
From: "nikro.itn.liu.se"
Subject: RE: SAS#7, uppdaterat=?ISO-8859-1?Q?_än?= en=?ISO-8859-1?Q?_gång?
>> Bägge! Det är dans eller prassel. Välj själv! :)
Hm... lyckades du verkligen plocka in min låt bland de andra!?
Det ska bli rackarns intressant och se var detta kommer att sluta!

Jobba på med alla bidrag! Jag är NYFIKEN!
/Niklas (R)



------------------------------

Message Number: 26
Date: Tue, 11 Dec 2001 10:34:41 +0100
From: "erik.forsling.3hird.com"
Subject: RE: SAS#7, uppdaterat=?ISO-8859-1?Q?_än?= en=?ISO-8859-1?Q?_gång?
>> >> Bägge! Det är dans eller prassel. Välj själv! :)
>> Hm... lyckades du verkligen plocka in min låt bland de andra!?
>> Det ska bli rackarns intressant och se var detta kommer att sluta!
>>
>> Jobba på med alla bidrag! Jag är NYFIKEN!
>> /Niklas (R)

Jag med! NYFIKEN, NYFIKEN!!!!
/e



------------------------------

Message Number: 27
Date: Tue, 11 Dec 2001 10:35:56 +0100
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: SAS#7, uppdaterat=?ISO-8859-1?Q?_än?= en=?ISO-8859-1?Q?_gång?
Jag vill fortfarande vara med.... Två låtar på gång. Jag har tyvärr rest
som en tätting sista tiden och haft möjlighet att avsluta dem ännu.
Stressa inte ut skivorna, tycker jag, utan vänta tills du har material
för två skivor.
/Bengt Falke

>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: d3berg.dtek.chalmers.se [mailto:d3berg.dtek.chalmers.se]
>> Skickat: den 10 december 2001 22:19
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: SAS#7, uppdaterat än en gång
>>
>>
>> http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg/sas/
>>
>> Väntar fortfarande på bidrag från fler än de jag hittills fått in. Det
>> som finns nu räcker till en skiva, med några artister med fler än en
>> gång.
>>
>> /Janne
>>
>> --
>> Janne G:son Berg, d3berg.dtek.chalmers.se
>> http://www.dtek.chalmers.se/~d3berg
>> steaks running down my face
>>
>>
>>



------------------------------

Message Number: 28
Date: Tue, 11 Dec 2001 10:49:12 +0100
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: SV: OT! SV: 7 Cakewalk Sonar

Om du menar sk. CAL-program är svaret ja.
/Bengt Falke

>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: tlr.stacken.kth.se [mailto:tlr.stacken.kth.se]
>> Skickat: den 10 december 2001 18:21
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: Re: SV: OT! SV: 7 Cakewalk Sonar
>>
>>
>>Har de fortfarande stöd för
>> användargjorda program?
>>



------------------------------

Message Number: 29
Date: Tue, 11 Dec 2001 10:51:36 +0100
From: "johan.boberg.staff.spray.se"
Subject: RE: Mycket OT! SV: 7 Cakewalk Sonar

Men har ni testat ProTools? Jag kör bara ProTools, och är mycket
nöjd. Jag har inte ens testat [de moderna varianterna av] de
alternativ du berättar om.
ProTools har mycket bra audiohantering. Nästan _för_ odestruktiv
editering. Har du testat ProTools? Hur står den sig i konkurrensen.

Johan

>> -----Original Message-----
>> From: Bengt.Falke.svekom.se [mailto:Bengt.Falke.svekom.se]
>> Sent: den 11 december 2001 09:52
>> To: Multiple recipients of SAS
>> Subject: Mycket OT! SV: 7 Cakewalk Sonar
>>
>>
>> Jo, jag har även testat Logic. Nyfiken som jag är.
>>
>> Ett par stycken bad även om några kommentarer till varför
>> audiohanteringen i Sonar är bättre än i Cubase och jag ska försöka ge
>> några sådana här. Nu har jag bara använt Sonar till mina bidrag till
>> SAS#7, så jag har naturligtvis mycket längre erfarenhet av Cubase.
>> Eftersom jag är i Stockholm just nu har jag inte programmen
>> tillgängliga
>> och kan kolla mina påståenden.... men jag räknar med att bli rättad av
>> BW:rarna på listan ;o)
>>
>> Cubase och Logic har båda fått audiodelen ditklistrad i efterhand och
>> det gör att man i båda programmen hanterar midi och audio på ganska
>> olika sätt. I Cubase finns en midimixer och en separat
>> audiomixer och de
>> fungerar delvis helt olika. Effekter hanteras på helt olika sätt
>> beroende på om det är VST-plugins eller midi effekter. Sonar hanterar
>> midi och audio på samma sätt.
>>
>> I Cubase är det knepigt att göra ickedestruktiv editering av audio. Om
>> man gör en förändring i tracksfönstret på ett audiospår förändrar man
>> också själva filen. Oerhört besvärligt om man använder samma
>> fil i flera
>> låtar och man måste alltså jobba med kopior. I Sonar är den mesta
>> editeringen ickedestruktiv och du kan ångra ett stort antal steg. Dina
>> klipp lagras som klippinformation i en separat liten fil, med
>> referenser
>> till orginalfilen. Olika låtar kan alltså ha olika
>> klipp/editeringsfiler
>> till samma orginalfil.
>>
>> I Cubase kan automatisering ske genom att spela in
>> regelrörelser på ett
>> separat spår. I Sonar kan du antingen rita envelopes i audiospåret i
>> tracksfönstret (på samma sätt som i Acid Pro) men du kan även
>> göra som i
>> Cubase, om du är van vid det. Dessa envelopes kan innehålla div.
>> styrinformation som volym, pan, auxsend, plugin-automatisering mm. Jag
>> lärde mig gilla detta sätt att få överblick när jag använde Acid och
>> tycker det är helt överlägset.
>>
>> I Sonar kan man ha flera klipp på samma spår, till skillnad från Acid.
>> För du början av ett klipp över slutet på ett annat får du en
>> automatisk
>> crossfade (om du önskar det).
>>
>> I tracksfönstret kan man göra mycket standardarbete med både midi och
>> audio, utan att behöva använda externa editorer.
>>
>> Du kan skapa fönsterpaket (med snabbtangenter) på samma sätt som Logic
>> alltid har varit berömt för. Nu behöver man i och för sig
>> inte så många
>> fönster eftersom det mesta görs i tracksfönstret.
>>
>> Slip-editing direkt i tracksfönstret gör att du
>> ickedestruktivt kan fixa
>> ändarna på dina midi- och audiofiler.
>>
>> Loophantering med pitch och tempo på samma sätt som i Acid. Detta har
>> ingen motsvarighet i Cubase/Logic.
>>
>> Varje spår har mycket bra mätare som kan ställas in för peak,
>> RMS, peak
>> och RMS, prefader, postfader och prefader posteffects.
>>
>> Rent subjektivt tycker jag att Sonar låter bättre än både Cubase och
>> Acid. Jag vet inte vad jag ska grunda detta påstående på eftersom alla
>> jobbar med 24/96 men det måste väl ha något med den interna
>> hanteringingen av audio att göra.
>>
>> Viktigt att påpeka är att Sonar använder WDM-drivrutiner och
>> inte ASIO.
>> (Det går även att använda MME). På följande sida kan du kolla om det
>> finns drivrutiner för ditt kort.
>>
>> http://www.cakewalk.com/Tips/audiohw.htm
>>
>> Man hävdar att man får väl så bra latency med WDM som med ASIO och att
>> det gör att Sonar snurrar bäst under Win2000 och WinXP, vilket man väl
>> med svårighet kan påstå om Cubase och Logic. Själv kör jag med gott
>> reslutat Wamirack 24 under Win98SE. Sonar har aldrig kraschat för mig
>> eller gett mig några som helst problem, vilket jag inte kan påstå om
>> vare sig Cubase eller Logic. (Här ska kanske påpekas att jag
>> inte direkt
>> är någon Pc-rookie).
>>
>> Tja, det blir nästan reklam det här. För mig har Sonar dock inneburit
>> ett nytt sätt att arbeta, där jag kan göra arbetet lite efter
>> inspiration. Med det tidigare arbetssättet var jag tvungen att ha en
>> större del av helheten klar för mig innan jag började spela in och jag
>> var tvungen att strukturera lite mer i förväg. Audiopaketet fick jag
>> göra klart i Acid och sedan plocka in i Cubase för att jobba
>> vidare med
>> där. Nu kan jag jobba i vilken ordning jag vill och hur det
>> faller sig.
>> Det gillar jag ............... ;o)
>> /Bengt Falke
>>
>>
>> >> -----Ursprungligt meddelande-----
>> >> Från: tlr.stacken.kth.se [mailto:tlr.stacken.kth.se]
>> >> Skickat: den 10 december 2001 18:21
>> >> Till: Multiple recipients of SAS
>> >> Ämne: Re: SV: OT! SV: 7 Cakewalk Sonar
>> >>
>> >>
>> >>
>> >> Det verkar ganska bra. Har de fortfarande stöd för
>> >> användargjorda program?
>> >> Någon som provat Logic? Hur förhåller sig det till Sonar / Cubase?
>> >>
>> >> /Danne
>> >>
>>
>>
>>



------------------------------