SAS ARKIV
Message Number: 1
Date: Fri, 12 Oct 2001 15:44:17 +0200
From: "martin.kfib.org"
Subject: Re: SV: SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!

Martin är även känd som Martin-som-stängde-av-strömmen. Vad detta
betyder kanske Martin själv kan berätta... ;-)

*host*

Jag skulle vilja börja med att påpeka att det är DUMT att placera
brytaren som stänger av strömmen för hela sändningsstudion precis
bredvid en identisk brytare som reglerar ventilationen i samma studio.

Resten lämnas som övning åt läsaren...


------------------------------

Message Number: 2
Date: Fri, 12 Oct 2001 15:44:11 +0200
From: "gordon_stryph.hotmail.com"
Subject: Re: OCTopus

>> >> Det har varit väldigt tyst om låten OCTopus som jag skickade ut igår...
>>Har
>> >> den inte kommit fram som den ska?
>>
>>Har kommit fram. Kommentarer kommer.

Bra! Då har det inte strulat iaf! En del servrar gillar ju inte stora
mail...

Niklas W - lugnad


_________________________________________________________________
Get your FREE download of MSN Explorer at http://explorer.msn.com/intl.asp



------------------------------

Message Number: 3
Date: Fri, 12 Oct 2001 16:02:12 +0200
From: "oskar.krantz.home.se"
Subject: SV: Frontpaneler -=?ISO-8859-1?Q?_Vägskyltar!!!?
Ett tips som faktiskt är bra men som verkar en smula bisarrt: Leta reda på
närmaste skrotade vägskylt och såga sedan ut lämplig del. De flesta är
nämligen gjorda av hyfsad aluminium i tvåmillimetersklassen och går utmärkt
att bearbeta!

Tänk bur många paneler man kan få ut ur en vanlig vägvisningsskylt! Var bara
noga med att skylten är skrotad och inte används... :-)

Oskar Krantz







-----Ursprungligt meddelande-----
Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se]För
lasse.viklund.com
Skickat: den 12 oktober 2001 12:23
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: Re: Frontpaneler


Ja, det finns plastlaminat som är ganska tjockt. Stadigt och fint.

/Lasse

----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, October 12, 2001 11:41 AM
Subject: SV: Frontpaneler


>>>
>>> >> Gravyr sker på plastlaminat som består av två olikfärgade skikt,
>>> >> ett tjockt
>>> >> underliggande och ett tunnare ytskikt. En stor mängd olika
>>> >> färgvarianter finns.
>>>
>>> Ska det göras frontpaneler i plast?
>>> /e - förstår inte riktigt
>>>
>>> PS. Vad har du betalat för den?
>>>
>>>
>>>






------------------------------

Message Number: 4
Date: Fri, 12 Oct 2001 16:07:15 +0200
From: "Johan.Boberg.staff.spray.se"
Subject: RE: Frontpaneler -=?ISO-8859-1?Q?_Vägskyltar!!!?

Kombineras bäst med en specialsydd gigbag från:
www.freitag.ch

__
_-Ø Ø-_
- johan -_ _
Ø - boberg -
Ø-_ _-Ø
ØØ


>> -----Original Message-----
>> From: oskar.krantz.home.se [mailto:oskar.krantz.home.se]
>> Sent: den 12 oktober 2001 16:02
>> To: Multiple recipients of SAS
>> Subject: SV: Frontpaneler - Vägskyltar!!!
>>
>>
>> Ett tips som faktiskt är bra men som verkar en smula bisarrt:
>> Leta reda på
>> närmaste skrotade vägskylt och såga sedan ut lämplig del. De flesta är
>> nämligen gjorda av hyfsad aluminium i tvåmillimetersklassen
>> och går utmärkt
>> att bearbeta!
>>
>> Tänk bur många paneler man kan få ut ur en vanlig
>> vägvisningsskylt! Var bara
>> noga med att skylten är skrotad och inte används... :-)
>>
>> Oskar Krantz
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se]För
>> lasse.viklund.com
>> Skickat: den 12 oktober 2001 12:23
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: Re: Frontpaneler
>>
>>
>> Ja, det finns plastlaminat som är ganska tjockt. Stadigt och fint.
>>
>> /Lasse
>>
>> ----- Original Message -----
>> From:
>> To: "Multiple recipients of SAS"
>> Sent: Friday, October 12, 2001 11:41 AM
>> Subject: SV: Frontpaneler
>>
>>
>> >>>
>> >>> >> Gravyr sker på plastlaminat som består av två
>> olikfärgade skikt,
>> >>> >> ett tjockt
>> >>> >> underliggande och ett tunnare ytskikt. En stor mängd olika
>> >>> >> färgvarianter finns.
>> >>>
>> >>> Ska det göras frontpaneler i plast?
>> >>> /e - förstår inte riktigt
>> >>>
>> >>> PS. Vad har du betalat för den?
>> >>>
>> >>>
>> >>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>



------------------------------

Message Number: 5
Date: Fri, 12 Oct 2001 16:19:46 +0200
From: "lasse.viklund.com"
Subject: Re: Frontpaneler -=?ISO-8859-1?Q?_Vägskyltar!!!?
Ja, jag kan gravera aluminium också. Liten matning och byta gravyrfräs ofta. Det
blir mycket dyrare paneler.

Lasse


----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, October 12, 2001 4:02 PM
Subject: SV: Frontpaneler - Vägskyltar!!!


>> Ett tips som faktiskt är bra men som verkar en smula bisarrt: Leta reda på
>> närmaste skrotade vägskylt och såga sedan ut lämplig del. De flesta är
>> nämligen gjorda av hyfsad aluminium i tvåmillimetersklassen och går utmärkt
>> att bearbeta!
>>
>> Tänk bur många paneler man kan få ut ur en vanlig vägvisningsskylt! Var bara
>> noga med att skylten är skrotad och inte används... :-)
>>
>> Oskar Krantz
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se]För
>> lasse.viklund.com
>> Skickat: den 12 oktober 2001 12:23
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: Re: Frontpaneler
>>
>>
>> Ja, det finns plastlaminat som är ganska tjockt. Stadigt och fint.
>>
>> /Lasse
>>
>> ----- Original Message -----
>> From:
>> To: "Multiple recipients of SAS"
>> Sent: Friday, October 12, 2001 11:41 AM
>> Subject: SV: Frontpaneler
>>
>>
>> >>>
>> >>> >> Gravyr sker på plastlaminat som består av två olikfärgade skikt,
>> >>> >> ett tjockt
>> >>> >> underliggande och ett tunnare ytskikt. En stor mängd olika
>> >>> >> färgvarianter finns.
>> >>>
>> >>> Ska det göras frontpaneler i plast?
>> >>> /e - förstår inte riktigt
>> >>>
>> >>> PS. Vad har du betalat för den?
>> >>>
>> >>>
>> >>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>




------------------------------

Message Number: 6
Date: Fri, 12 Oct 2001 16:35:00 +0200
From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re(2): SV: SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!

>>Martin
skriver:

>>Jag har hittat http://www.jacek.nu/sas/ men dâr finns bara schema àver
>>PSU och VCA utan tekniska data eller kretskortlayout,
Då kanske du hittade:
http://www.mkv.mh.se/personal/per/diy/psu/
Där ligger nu ett zip-arkiv med postscriptfiler på PSU-kortet.
http://www.mkv.mh.se/personal/per/diy/psu/PSU723_layout.zip
Inte för att jag vet om du eller nån har nytta av dem eftersom kortet är
tvåsidigt och kräver att åtminstone några av hålen är plätterade. men nu finns
dom där allafall.

PSU-korten är f.ö. slut.

/Per, hoppas få sortera komponenter ikväll...ELFA har varit segare än normalt



------------------------------

Message Number: 7
Date: Fri, 12 Oct 2001 16:39:04 +0200
From: "martin.kfib.org"
Subject: Re: SV: SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!

PSU-korten är f.ö. slut.

Darn. Ingen planerad andra batch förmodar jag?


------------------------------

Message Number: 8
Date: Fri, 12 Oct 2001 16:19:18 +0200
From: "jorgen.bergfors.idg.se"
Subject: Re: SV: Frontpaneler -=?ISO-8859-1?Q?_Vägskyltar!!!?

Den enda renläriga är väl i så fall motorvägsskylten. Fahr'n fahr'n fahr'n
auf der Autobahn...

/Jörgen




------------------------------

Message Number: 9
Date: Fri, 12 Oct 2001 17:07:13 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: syd-SAS (var: Re: 33/45)

När om dagarna slutar en så'n som Moxie då?

jesper

----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, October 12, 2001 11:10 AM
Subject: Re: 33/45


>> On Fri, 12 Oct 2001, jesper.bolina.hsb.se wrote:
>>
>> >> Angående SAS-träff... Det brukar ju gå trögt, men om nu folk kan tänkas
>nappa.
>> >> När kan herrarna?
>>
>> Tja, jag är i Lund varje veckodag, så...Om man vill ha sig en SAS-lunch så
>> är jag fetpå :-) Annars skulle det kunna funka vilken kväll som helst utom
>> onsdagar, för då slår jag på afrikanska döda djur. Det är roligt :-)
>>
>> /Moxie (Bonk)
>>
>>
>>
>>





------------------------------

Message Number: 10
Date: Fri, 12 Oct 2001 21:51:58 +0200
From: "rand.ling.umu.se"
Subject: Re: SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!

On Thursday 11 October 2001 21:14, you wrote:
>> Jag har en enkel fråga som jag har ställt ett antal
>> gånger här på SAS-listan men inte fått svar på:
>>
>> Vilka har byggt _fungerande_ SAS-VCO:er?
>>
>> Eftersom ingen har svarat så antar jag att det inte
>> är någon som har lyckats få en fungerande VCO än, eller
>> är ni rädda för att bli bombarderade med frågor från
>> mig? ;-)
>>
>> Jag har inte fått någon av mina 2 VCO:er att funka
>> och Magnus som har mitt senaste bygge inne på inspektion
>> verkar ha försvunnit från jordens yta eller så är
>> han djupt begraven i jobb(?)
>>
>> Därför vill jag göra en lägeskoll innan jag fortsätter
>> att plöja ner pengar i SAS-Modularprojektet: är det
>> _något_ som kommer att fungera eller gissar vi bara
>> att det kommer att funka?
>>
>> Är det möjligt för en nybörjare att delta i detta?
>> Jag börjar tvivla en aning...

Jag har byggt en SAS-VCO och den fungerar perfekt. Har mailat detta till
listan förut, men det kanske inte gick fram?

--
Ola Andersson
Research Engineer
Department of Phonetics
Umea University


------------------------------

Message Number: 11
Date: Fri, 12 Oct 2001 21:56:37 +0200
From: "rand.ling.umu.se"
Subject: Re: SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!

On Friday 12 October 2001 07:57, you wrote:
>> Jag har visserligen inte byggt på SAS-kortet, men jag har byggt på mina
>> egna kort, som använder i stort sett exakt samma kretslösningar.
>> Jag har byggt åtta stycken (fyra som VCLFO) och alla fungerade vid första
>> försöket.
>> Om det inte är något fel i kretskortslayouten och ni har gjort ordentliga
>> lödningar, ska det inte vara några problem att få dem att funka.
>> Givetvis krävs också att de drivs från en ordentlig PSU. Skippa försök att
>> driva dem på batteri etc. Det kanske funkar, men det kan också orsaka
>> problem, som man då kan tro beror på VCOn.

Jag körde min på batteri först, det funkade bra. Problemet är väl att man
lätt bränner nåt om det är nåt fel nånstans. Körde sen med en PSU med
strömbegränsning, det är ju fiffigt. Kan man bygga nåt sånt, dvs nåt sätt att
begränsa strömmen även när man kör på batterier? Även med SAS-PSU:n är det
väl risk för att man bränner nåt?
--
Ola Andersson
Research Engineer
Department of Phonetics
Umea University


------------------------------

Message Number: 12
Date: Fri, 12 Oct 2001 22:33:43 +0200
From: "rand.ling.umu.se"
Subject: Re: VB: Basabsorbenter

On Thursday 11 October 2001 22:29, you wrote:
>> Hej!
>>
>> Jag hittade inte Jons sida, men när jag tittade bakom basistens bas, eh,
>> surfade runt lite hittade jag något skôj;
>>
>> En akustisk mätning på äggkartonger! :-)
>>
>> http://www.acousticsfirst.com/docs/egg.PDF
>>
>> Ni har väl inte äggkartonger på väggarna, gott folk?!
>> Det är bara rockers som inte vet bättre som går på den myten... ;-)

Eller Kraftwerk...kolla baksidan på Ralf & Florian :-)

--
Ola Andersson
Research Engineer
Department of Phonetics
Umea University


------------------------------

Message Number: 13
Date: Fri, 12 Oct 2001 23:11:08 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: poly midi-cv?

From: "daniel.araya.sth.sr.se"
Subject: poly midi-cv?
Date: Fri, 12 Oct 2001 10:22:21 +0200

>> Tycker mig komma ihåg att någon fiffig person på sdiy utvecklade ett
>> polyfoniskt midi till cv-interface...
>>
>> vem?

Paul Maddox, den tok-fan ;O)

Paul är en härligt trevlig vildhjärna som inte låter sig hindras. Han
verkar dessutom höja sig kvalitetsmässigt succesivt. Han kombinerar en
härlig naivitet, mjukvarukunnande och jävlar anamma och får saker
gjort.

>> var?

Strax utanför Birmingham nu för tiden vill jag minnas.

MVH
Magnus - har festat och slaggat över hos karln




------------------------------

Message Number: 14
Date: Fri, 12 Oct 2001 22:47:17 +0200
From: "patrick.fridh.telia.com"
Subject: OT - FOR SALE

Hej gubbar!

YAMAHA A3000 V 2.0. Nyskick. 66 MB i RAM. Inbyggd NY 6 GB SCSI II-hårddisk.
Samplern stöds av ReCycle via MIDI + SCSI. Originalkartong och manualer samt
originaldiskar + CD. Skitbra effekter och annat. Säljes eller bytes mot
något. Jag vill ha 5500:- för den. Grym sampler för minimala pengar.

Who's takin' it?! Ring fram till 01.00 eller imorgon fr o m 10.00.

MVH PF. 08-619 04 19.




------------------------------

Message Number: 15
Date: Fri, 12 Oct 2001 23:32:06 +0200
From: "olof.europe.com"
Subject: SV: syd-SAS (var: Re: 33/45)

>>> Angående SAS-träff... Det brukar ju gå trögt, men om nu folk kan tänkas nappa.
>>> När kan herrarna?

Instämmer med Moxie - lunch är alltid ok, och en hel del kvällar också. Jag
reserverar mig dock mot måndagar... (Och vem kommer att principiellt vägra
tisdagar, torsdagar och veckoslut?)

Annars tänker jag inte föreslå datum den här gången - det blir så pinsamt att
missa det då!

Fridens!
/olof




------------------------------

Message Number: 16
Date: Sat, 13 Oct 2001 02:18:40 +0200
From: "oskar.krantz.home.se"
Subject: SV: syd-SAS (var: Re: 33/45)

Själv kan jag lite när som helst! En öl after-work på Biskopen eller JB
någon dag?



Oskar



-----Ursprungligt meddelande-----
Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se]För olof.europe.com
Skickat: den 12 oktober 2001 23:32
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: SV: syd-SAS (var: Re: 33/45)


>>>> Angående SAS-träff... Det brukar ju gå trögt, men om nu folk kan tänkas
nappa.
>>>> När kan herrarna?

Instämmer med Moxie - lunch är alltid ok, och en hel del kvällar också. Jag
reserverar mig dock mot måndagar... (Och vem kommer att principiellt vägra
tisdagar, torsdagar och veckoslut?)

Annars tänker jag inte föreslå datum den här gången - det blir så pinsamt
att
missa det då!

Fridens!
/olof






------------------------------

Message Number: 17
Date: Sat, 13 Oct 2001 10:03:15 +0200
From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re(2): SV: SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!

martin.kfib.org skriver:
>>Ingen planerad andra batch fàrmodar jag?
Nope - inte än på ett tag.



------------------------------

Message Number: 18
Date: Sat, 13 Oct 2001 10:16:42 +0200
From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re(2): SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!

rand.ling.umu.se skriver:
>>Även med SAS-PSU:n är det
>>väl risk för att man bränner nåt?
Det finns ingen strömbegränsning i den nej.
Vad jag har sett sitter strömbegränsare oftast i labbaggregat och i aggregat för
bestämda tillämpningar. Där rattar man in den beräknade strömåtgången och sen kör
man. I ett bruksaggregat som ska sitta i en modular så kommer ju strömbehoven att
variera beroende på vilka och hur många moduler man sätter in. Klart man skulle
kunna ha en strömratt på PSUn men jag har aldrig sett detta nånstans.

/P



------------------------------

Message Number: 19
Date: Sat, 13 Oct 2001 16:41:22 +0200
From: "bjorn.fogelberg.com"
Subject: Re: Basabsorbenter (fwd)

Ok, får bygga ihop nåt som dämpar runt 80 Hz för där har jag en riktig "härlig"
självsvängning som heter duga. Ca 2-3 sek avklingning. mmmm... :-/

/Björn Fogelberg
----------------------------------------------------------
Support me by listening to my music at www.mp3.com/BjornFogelberg
My site: www.fogelberg.com
My main project: www.analoguesamples.com
----------------------------------------------------------


----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Friday, October 12, 2001 1:47 PM
Subject: Re: Basabsorbenter (fwd)


>> On Fri, 12 Oct 2001, bjorn.fogelberg.com wrote:
>>
>> >> Tjusigt!
>> >> Vad tror du om den här då (fig 3)
>> >> http://www.customaudio.freeserve.co.uk/articles/membranes.html
>>
>> Hmm, tja, den bygger på en helt annan princip.
>>
>> De snackar om "quarter wavelengh trap" osv, dvs basfällan är dimensionerad
>> för vissa våglängder och inte mkt däromkring. Man ser ju också att det
>> blir en väldigt resonant (smal) absorptionstopp. Och det är ju rätt synd
>> att kalla det BASfälla - 200-400 Hz är vad det handlar om.
>>
>> Men det kan säkerligen vara en bra konstruktion som är användbar för
>> sitt område!
>>
>> Mina absorberar mycket bredbandigare, ungefär såhär:
>> http://www.tubetrap.com/TT-SPEC.HTM
>> och använder egentligen inte själva våglängden på ljudet.
>>
>> (Om man skulle göra en sån där "quarter wavelengh trap" för rummets lägsta
>> frekvenser skulle den ta upp nästan halva rummet!)
>>
>> En sökning på "bass trap", "tube trap", "broadband absorber", etc brukar
>> kunna ge många matnyttiga träffar. Även "jon risch"... han har gett många
>> guru-inlägg på www.audioasylum.com .
>>
>>
>> /mr
>>
>>
>>
>>







------------------------------

Message Number: 20
Date: Sat, 13 Oct 2001 17:13:30 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!

From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re(2): SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!
Date: Sat, 13 Oct 2001 10:16:42 +0200

>> rand.ling.umu.se skriver:
>> >>Även med SAS-PSU:n är det
>> >>väl risk för att man bränner nåt?
>> Det finns ingen strömbegränsning i den nej.

Jo... det gör det väl ändå?

För visst har du kvar seriemotståndet efter trissan? Det är ju det som
är sense-motståndet ser du!

Jag var ju så nöjd över att kraft-agget hade BÅDE överström och
överspänningsskydd!

Dels så blir skadeverkningarna mindra om man klantar sig (både i vad
man ansluter och i kraftagget) men man klarar även att minska
skadeverkningarna på det man ansluter om något skulle brinna i
kraftagget i sig.

MVH
Magnus




------------------------------

Message Number: 21
Date: Sat, 13 Oct 2001 17:45:30 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: Granular?

Tjo-hopp!

Granular? Är det möjligtvis en modularsynth byggd med gran-moduler
eller?

Sorry... men eftersom jag inte pillar med alla dessa mjukvarusyntar så
har jag inte den blekaste om vad det är... en lite längre och seriös
beskrivning vore tacksamt. Gärna en bunt länkar till matnyttigt och
program. Helst skall program gå att köra på ett riktigt OS!

MVH
Magnus - läsaren bör vara införstådd i vad jag menar med riktigt OS




------------------------------

Message Number: 22
Date: Sat, 13 Oct 2001 17:50:02 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: syd-SAS (var: Re: 33/45)

Hej!

>> >>> Angående SAS-träff... Det brukar ju gå trögt, men om nu folk kan tänkas
>nappa.
>> >>> När kan herrarna?
>>
>> Instämmer med Moxie - lunch är alltid ok, och en hel del kvällar också. Jag
>> reserverar mig dock mot måndagar... (Och vem kommer att principiellt vägra
>> tisdagar, torsdagar och veckoslut?)

Nix, bara måndagar här med... ;) Kul att fler verkar "på" den här gången. Andreas
& Simon - när kan ni bäst? Om ni nu vill med alltså...

>> Annars tänker jag inte föreslå datum den här gången - det blir så pinsamt att
>> missa det då!

Det är lugnt - jag gjorde lite skivfynd den där gången istället... ;)

jesper





------------------------------

Message Number: 23
Date: Sat, 13 Oct 2001 17:48:25 +0200
From: "simon.brunndahl.com"
Subject: Re: syd-SAS (var: Re: 33/45)

Jag kan för det mesta. Jobbar kontorstid, så kanske inte just då, men annars...
Vad hittar man på då? Umgås, eller?

/s

----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Saturday, October 13, 2001 5:50 PM
Subject: Re: syd-SAS (var: Re: 33/45)


>> Hej!
>>
>> >> >>> Angående SAS-träff... Det brukar ju gå trögt, men om nu folk kan tänkas
>> >nappa.
>> >> >>> När kan herrarna?
>> >>
>> >> Instämmer med Moxie - lunch är alltid ok, och en hel del kvällar också. Jag
>> >> reserverar mig dock mot måndagar... (Och vem kommer att principiellt vägra
>> >> tisdagar, torsdagar och veckoslut?)
>>
>> Nix, bara måndagar här med... ;) Kul att fler verkar "på" den här gången.
>Andreas
>> & Simon - när kan ni bäst? Om ni nu vill med alltså...
>>
>> >> Annars tänker jag inte föreslå datum den här gången - det blir så pinsamt
>att
>> >> missa det då!
>>
>> Det är lugnt - jag gjorde lite skivfynd den där gången istället... ;)
>>
>> jesper
>>
>>
>>
>>
>>




------------------------------

Message Number: 24
Date: Sat, 13 Oct 2001 17:56:19 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: syd-SAS (var: Re: 33/45)

>> Själv kan jag lite när som helst! En öl after-work på Biskopen eller JB
>> någon dag?

Det där beror ju mycket på folks arbetstider. Om Andreas ska med så är det ju
lämpligt att han bestämmer tid som väl jobbar till 18 (?). Och jag tycker att du
OSCar föreslår plats. Vi andra skulle säkert bara komma på nå't ställe som inte
lämpade sig för ditt fordon... :/
Jag vet hur klurigt sån't där kan vara, så därför är det ju lättare om du som kan
sta'n tipsar om plats...
Nu har vi smalat ner det. Inte måndagar och var det onsdagar Olof bankade djur
(det får han reda ut när vi ses tycker jag)? Tisdag, torsdag eller helg då
alltså...
Det låter som om Moxie, Olof, OSCar och jag är på. Andreas och Simon lät lite
småintresserade... så...
Är det fler som lurar i buskarna som vill svinga ett stop eller två i Lund
lämplig kväll/helg?

jesper - som pratat med bakis technotysk i telefon idag... stön... och suck...





------------------------------

Message Number: 25
Date: Sat, 13 Oct 2001 18:04:22 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: syd-SAS (var: Re: 33/45)

>> Jag kan för det mesta. Jobbar kontorstid, så kanske inte just då, men annars...
>> Vad hittar man på då? Umgås, eller?

Gör samma sak som på listan, dvs srar dåliga ordvitsar, snackar synth och
missförstår varandra. Syd-SAS har aldrig haft nå'n träff än så det är verkligen
på tiden!!!

jesper - hemma från Huvudstaden... (Köpenhamn så klart)





------------------------------

Message Number: 26
Date: Sat, 13 Oct 2001 18:34:18 +0200
From: "patrick.fridh.telia.com"
Subject: Re: syd-SAS (var: Re: 33/45)

Du tycks väldigt benägen om att sätta gränser kring din region, Jesper...
>:-)

Vad har ni andra gjort denna lördag? Själv har jag just sålt alla mina
syntar! ;-) Jag fick nog av oredan och sladdhärvorna. Köpte en Triton med
ett MOSS-kort i. Impulsivt och roligt.

Stationära datorn är också såld. Vad som kvarstår är blott en iBook, en RM1x
och en Triton, ett par KRK-monitorer och en kulmage. Den ska dock också
bort... :-)

Tjaba,

/ Killen som fyller på JAMs begagnat-avdelning... ;-)





>>>> Jag kan för det mesta. Jobbar kontorstid, så kanske inte just då, men
>>>> annars...
>>>> Vad hittar man på då? Umgås, eller?
>>
>> Gör samma sak som på listan, dvs srar dåliga ordvitsar, snackar synth och
>> missförstår varandra. Syd-SAS har aldrig haft nå'n träff än så det är
>> verkligen
>> på tiden!!!
>>
>> jesper - hemma från Huvudstaden... (Köpenhamn så klart)
>>
>>
>>
>>




------------------------------

Message Number: 27
Date: Sat, 13 Oct 2001 21:38:06 +0200
From: "simon.brunndahl.com"
Subject: Re: syd-SAS (var: Re: 33/45)

Ok. Det låter ju ballt!

/s

----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Saturday, October 13, 2001 6:04 PM
Subject: Re: syd-SAS (var: Re: 33/45)


>> >> Jag kan för det mesta. Jobbar kontorstid, så kanske inte just då, men
>annars...
>> >> Vad hittar man på då? Umgås, eller?
>>
>> Gör samma sak som på listan, dvs srar dåliga ordvitsar, snackar synth och
>> missförstår varandra. Syd-SAS har aldrig haft nå'n träff än så det är verkligen
>> på tiden!!!
>>
>> jesper - hemma från Huvudstaden... (Köpenhamn så klart)
>>
>>
>>
>>
>>




------------------------------

Message Number: 28
Date: Sat, 13 Oct 2001 23:56:17 +0200
From: "olsson.lajnux.nu"
Subject: Paia Drum Tone Board

This is a multi-part message in MIME format.

----=_--b7ee8350.0c70dd8a.000001e8
Content-type: text/plain; charset=US-ASCII
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Hallo
Jag har försökt att bygga Bass drum som paia har i sitt Drum Tone board.Har dock
misslyckats totalt och jag vet inte vad som e fel. Signalen är helt död efter R8.
Jag kör mina pulser med en knapp kopplad till 5 volt.
Och mäter med mitt oscillioskop.
Sen undrar jag vad paia menar med
_|_
5v+

Har anslutÌt det till jord.....nån som har byggt deta elr nån liknade.....
Här är schemat: http://www.paia.com/drumtone.gif
// Olsson


----=_--b7ee8350.0c70dd8a.000001e8
Content-Type: text/html; name="body.htm"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Disposition: attachment; filename="body.htm"


<=21DOCTYPE HTML PUBLIC =22-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN=22>






Hallo

Jag har försökt att bygga Bass drum som paia har i
sitt Drum Tone board.Har dock misslyckats totalt och jag vet inte vad som e fel.
Signalen är helt död efter R8.

Jag kör mina pulser med en knapp kopplad till 5
volt.

Och mäter med mitt oscillioskop.

Sen undrar jag vad paia menar med

_=7C_

5v+

 

Har anslut=EDt det till jord.....nån som har byggt
deta elr nån liknade.....

Här är schemat: href:=22http://www.paia.com/drumtone.gif=22>http://www.paia.com/drumtone.gif

// Olsson


----=_--b7ee8350.0c70dd8a.000001e8--

------------------------------

Message Number: 29
Date: Sun, 14 Oct 2001 08:47:41 +0200
From: "jesper.bolina.hsb.se"
Subject: Re: syd-SAS (var: Re: 33/45)

>> Du tycks väldigt benägen om att sätta gränser kring din region, Jesper...

Japp, man är väl lokalpatriot! ;)

>> Vad har ni andra gjort denna lördag? Själv har jag just sålt alla mina
>> syntar! ;-) Jag fick nog av oredan och sladdhärvorna. Köpte en Triton med
>> ett MOSS-kort i. Impulsivt och roligt.

Inte skrämmas så där!!! :O

jesper - tur att jag inte åt frukost - då hade den hamnat i fel strupe...

p.s. Man borde förresten sälja sina synthar med återköpsrätt. Om den som köper
dem tröttnar har man alltid förstatjing på att shoppa tillbaka dem. Vad säger ni
- dags för en regeringsmotion? ;) d.s.





------------------------------

Message Number: 30
Date: Sun, 14 Oct 2001 09:25:51 +0200
From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re(2): SAS-VCO - pleeeeeeeeeeeeease!

cfmd.swipnet.se skriver:
>>Jo... det gör det väl ändå?

>>För visst har du kvar seriemotståndet efter trissan? Det är ju det som
>>är sense-motståndet ser du!

Du har så rätt.
>>

/P, släpade 86 kilo bokhylla uppför trapporna igår, blärk, men nu är den på plats.



------------------------------

Message Number: 31
Date: Sun, 14 Oct 2001 10:37:58 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Lördag,?= jazz, kulmage=?ISO-8859-1?Q?_=28för?
Salve!

At 18:34 2001-10-13 +0200, you wrote:

>>Vad har ni andra gjort denna lördag?

Jag har druckit irländsk whisky (Tyrconnell) och sett på "2001".
Sen har jag spenderat resten av kvällen och whiskyn vid syntetisatorn
spelands Jazz.
1. Jag försöker lära mig finessen med Grönbergtrigg och öva bort min
taskiga tajming. (Behöver annars extern synk)
2. Jag försöker lura mina manliga gener och spela flera toner på en gång.
(Jo, det var en polyfon syntetisator)
3. Jag försöker ta ut min favoritlåt "Blue Skies" av Irving Berlin. Knepigt
för en monospelande syntpopnörd som jag.

Mina försök återkopplas via en musikaliskt utbildad flickvän som pier till
eller grymtar från soffan bakom min rygg när det blir rätt respektive fel.
Argh! Vad knepigt sånt här är. Förr i världen tog jag ut låtar genom att
knappa in dem i sequenserprogram tills det blev rätt, nu sitter jag här med
två händer, tio fingrar, en näsa och en fot att trampa på sustainpedalen med.

Sen försöker min flickvän övertyga mig om att jag borde sjunga låten oxå,
men nån jäkla måtta får det vara. Dels är väl min förmåga till korrekt
tonhöjd kraftigt begränsad, min timing helt åt skogen, dels har man väl
inte gjort sig av med alla småskoletrauman än. (Jag har vågat ta fram min
blockflöjt igen, det får räcka tills vidare...)

Hursomhelst, för de oinvigda så kan jag meddela att "Blue Skies" är en
schysst gammal jasslåt som hörts av ett flertal artister. Jag har för mig
att kompositören heter Irving Berlin. Jag tror nog att jazzgossarna i
Hufvudstaden kan fylla i mig betydligt mer om den saken. Ett par versioner
jag själv har inkluderar Frank Sinatra och Ella Fitzgerald. Sen är den ju
även framförd som ett mycket tidigt exempel på analog-syntetiserad jazz i
och med framförandet på RCA synthesiser mkII. Sequensad på hålremsa,
genererad med elektromekaniska oscillatorer. (Elektronrör, magnetspolar och
stämgaffel i vacuum)
Såsom synthesist med viss bakelitfetsichism och dragning åt jazz är det mer
eller mindre en plikt och en milstolpe i det egna musikutövandet att ta sig
ann denna pärla. När jag klurat ut hur man spelar den här låten skall jag
gripa mig an uppgiften med den oheliga alliansen av Moog-syntar och en
nyinköpt installation av Cubase VST/32 v5.0.

>>Själv har jag just sålt alla mina
>>syntar! ;-) Jag fick nog av oredan och sladdhärvorna.

Jösses! :-o Det där måste ju karaktäriseras som veckans bryt eller nåt.
Ungefär som att gå kloster eller nåt...
;-)

>> Köpte en Triton med
>>ett MOSS-kort i. Impulsivt och roligt.

Hujja! Jaja, undertecknad klarar av att vara mossig helt för egen maskin... ;-)


>>Stationära datorn är också såld. Vad som kvarstår är blott en iBook, en RM1x
>>och en Triton, ett par KRK-monitorer och en kulmage. Den ska dock också
>>bort... :-)

Visst är det jobbigt när man måste ställa syntarna högre upp så att inte
kistan ligger över de två mittersta oktaverna på tangentbordet? ;-)

Träningsprogram för syntnördar:

1. Minimoogsitups.
Ställ ett st. Mini-Moog på ett stadigt X-stativ. Lägg dig på golvet och
säkra fötterna under stativet. Böj dig uppåt och spela igenom hela
klaviaturet. För varje ton böjer du dig bakåt igen, men får inte röra
golvet förrän tonen klingat ut. Öka "Decay Time" för varje dag.

2. ReVoxpressbänk.
Lika enkelt som det låter. Tag ett stycke ReVox A77 på raka armar från din
bokhylla. Sänk och lyft.
Med fördel har man två A77, en spelandes ett favoritblandband med analog
musik. Lyft och sänk så länge bandet rullar.
(Denna träningsmetod har jag faktiskt praktiserat under min studenttid... :-)

3. Syntbandsturnetyngdlöpning.
Starta en syntpoporkester och skaffa spelningar med låg resbudget långt
hemifrån. Packa ALLA grejor i samma monster till case och slarva bort
pirran. Kånka sagda case på buss, genom halva stan till tåget. Baxa, bär,
kånka. På hemvägen är det snöstorm.
EN case, så att man inte får någon viktfördelning, tar gott på
sidomusklerna, där man har en tendens att få "handtag"...:-)

Fler förslag? Hehehe...

mvh

/P!

....har köpt ny bil och snart är det jazzfestival i Umeå... *glad*






------------------------------

Message Number: 32
Date: Sun, 14 Oct 2001 11:06:00 +0200
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV:=?ISO-8859-1?Q?_mp3-jävlar?
Nu har jag testat EAC! Imponerande projekt! Ska testa och bränna med
WinLame nu för att jämföra med mitt normala brännarprogram.
MR.. du får väldigt gärna ge mig lite tips på inställningar i EAC.
/Bengt Falke

>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: mr.analogue.org [mailto:mr.analogue.org]
>> Skickat: den 11 oktober 2001 10:35
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: RE: mp3-jävlar

>> Ni som vill läsa audio-CD (s k CDDA), missa inte
>>
>> www.exactaudiocopy.de
>>
>> EAC är den enda CDDA-ripper jag känner till som läser
>> skivorna felfritt.
>> Den kan CD->WAV, CD->MP3 (med t ex LAME), WAV->MP3 med mera,
>> och kan även i efterhand ta bort ev knaster från svårt repade skivor.
>>
>> Jag kan tipsa om vettiga inställningar i EAC om nån behöver.
>> Fråga på!
>>
>>
>> /mr - gillar bara knaster ibland
>>
>>
>>
>>



------------------------------

Message Number: 33
Date: Sun, 14 Oct 2001 11:08:59 +0200
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV:=?ISO-8859-1?Q?_Lördag,?= jazz, kulmage=?ISO-8859-1?Q?_=28för?
Du glömde öronen..... den kanske viktigaste kroppsdelen i dessa
sammanhang!

>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: polarn-p.acc.umu.se [mailto:polarn-p.acc.umu.se]
>> Skickat: den 14 oktober 2001 10:38
>> Till: Multiple recipients of SAS
>> Ämne: Lördag, jazz, kulmage (för

Vad knepigt sånt här är. Förr i världen tog jag ut
>> låtar genom att
>> knappa in dem i sequenserprogram tills det blev rätt, nu
>> sitter jag här med
>> två händer, tio fingrar, en näsa och en fot att trampa på
>> sustainpedalen med.
>>
>>



------------------------------