SAS ARKIV
Message Number: 1
Date: Thu, 06 Sep 2001 18:24:24 +0200
From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re: SAS 5 taggar!=?ISO-8859-1?Q?_=28Fw:_Provlista=29?= & idag=?ISO-8859-1?Q?_är?
Grattis till oss!

/P


--------------- MITTHÖGSKOLAN (MID SWEDEN UNIVERSITY) --------------------
Per Mattsson PhD Student, Lecturer, Tech.manager
Cellph: +46 70 652 45 67 Information Technologies and Mediascience.
Tel : +46 60 14 88 25 Dept. of Media and Communication
Fax : +46 60 14 89 34 SE-851 70 Sundsvall, SWEDEN
Visit : Fabriksg 32, Campus Sundsvall, Utvecklingscentrum, Hus C, plan 6
http://www.mkv.mh.se mailto:Per.Mattsson.mkv.mh.se
--------------------------------------------------------------------------



------------------------------

Message Number: 2
Date: Thu, 06 Sep 2001 20:16:03 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: SV: SAS-VCA - nytt=?ISO-8859-1?Q?_förslag!?
----- Ursprungligt meddelande -----
Från:

>> Om man ska sammanfatta det som har sagts om VCAn hittils:
>>
>> -Två VCA per modul.

Ett bra koncept.

>> -Spänningsstyrd panorering. Denna kan ligga i samma enhet eller i en separat
>> modul.
>>
>> -Spännigsstyrt modulationsdjup på panoreringen.
>>
>> -Spänningsstyrd mix. Kan också ligga i samma enhet eller separat modul.
>>
>> (Har jag missat något?)

Ja...

Spänningsstyrd panorering & spänningsstyrd mix ÄR två VCA:er. Och lite mer.

Om vi gör en dubbel-VCA med spänningsstyrd panorering & mix så ÄR
spänningsstyrd panorering & mix de två VCA:erna. Med nån extra OP och tåt.

Spänningsstyrd panorering & spänningsstyrd mix går EJ att "plocka ut" ur
en sådan modul.

>> Som jag ser det kan vi välja två olika vägar här:
>>

1)
>> Antingen en ren dubbel VCA i en modul och en (eller flera)
>> moduler med panorering/mix-funktioner. Detta blir mer modulärt
>> och tilltalar kanske puritanerna.

Dedikerade VC-pan- och VC-mix-moduler kan ha sina fördelar.
Om man inte kopplar in saker överallt på såna moduler, kan de t ex ändå agera
som enkla VCAer med sin ena halva. Kanske är detta minst lika bra som att ha
dubbel-VCAer som kan agera som VC-mix och VC-pan.

Observera att de alltså kommer att innehålla två VCAer vardera.

Och observera att det spänningsstyrda modulationsdjupet du nämnde ovan kräver
en tredje VCA utöver de två i panoreraren. Men det vore intressant att ha.

2)
>> Annars bygger vi in allt i en modul.

Som sagt helt görbart. Och då kan man låta inverteraren (som är den del
man kan plocka ut ur en VC-panorerare eller VC-mixer) bli fristående.
Men kanske blir man inte helt nöjd ändå.

Men visst finns det väl såna här moduler redan i befintliga modularer?
Vi borde göra lite industrispionage här! :)


3)
Heureka! :-D
Ett tredje alternativ vore kanske att göra
a) dels rena dubbel-VCAer,
b) dels en VC-pan/VC-mix-modul som tar två signalingångar och puttar ut dem
på två utgångar. Kanske t o m med spänningsstyrning av pan/mix-mängden?

Nu till det fina i kråksången med numro 3:
Dessa båda modultyper skulle kunna bygga på samma dubbel-VCA-kretskort!
De stora skillnaderna blir nog att a) har fler CV-ingångar+rattar för de
två kanalernas förstärkning, och att b) har nån krets extra, nämligen
inverterare, mängd-VCA mm.

Korten blir antagligen billigare då vi kan beställa fler, och dessa
modultyper kommer att utnyttja sina krafter och sina dyra panelkomponenter
bättre hela tiden (när man använder dem, förstås) än vad
jätte-dubbelVCA/VCpan/VCmix-modulen skulle.

Exakt hur modul b) skulle konstrueras får man tänka på litegranna.
Men jag tycker att det känns som en bra och snygg lösning.
Vad tycker ni?


>> Förslag, kommentarer, frågor? Vi måste ju reda ut detta innan vi kan gå vidare.

Japp, det behövs absolut.

Dessutom har Per M långtgående planer på små VCA-enheter som skulle kunna
användas här och där i modulerna...

Sen kan man fundera på hur en panorering ska bete sig. En pan-pot på en
mixer planar väl ut på halva området, så att ena kanalen alltid är på max
och andra bara tonas ner när man panorerar bort den? För att få detta
behöver vi punga ut med nån extra krona på ett par dioder eller så. :)


/mr




------------------------------

Message Number: 3
Date: Thu, 06 Sep 2001 20:19:02 +0200
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: SAS 5 taggar!=?ISO-8859-1?Q?_5årsmiddag!?
Jag föreslår att vi firar 5 år med SAS med en afton på Akkurat måndagen
den 17:e!
Om jag vet hur många som kommer kan jag göra bokningen....

/Bengt Falke




------------------------------

Message Number: 4
Date: Thu, 06 Sep 2001 20:31:43 +0200
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Nyförälskad!?
Som ni vet är jag en sucker på reverb och jag har sålt en massa
utrustning för att få råd med ett riktigt bra. Jag letat efter ett
riktigt bra reverb under en längre tid.... NU har jag hittat det!

Inte bara ett utan två, kanske tre......... mjukvarureverb! HA! Vem
kunde väl tro det. Jag som var instäld på att betala rätt rejält
snubblade över dessa och blev djupt imponerad. De har allt utum "ducking
reverb" som jag egentligen vill ha.

Nu undrar ni säkert, vad är det för reverb? Såna där pluggar låter ju
bara skit! Men se ... den lätte gick inte.. det säger jag inte. Basta!
HA!

Däremot tycker jag det skulle vara kul med en blindtest, som alla kan
vara med på, för att kolla om mina öron har blivit lurade av plånboken
eller om jag verkligen har hört rätt....

Så är gör vi....

1. Folk som har reverb de är nöjda med anmäler sig till mig (tjena
henrik)

2. Jag lägger upp tre olika ljudfiler i wav-format på på min ftp.

3. De anmälda hämtar hem dessa och skickar dem genom sina favoritreverb
med angivna inställningar om rum, storlek, early reflection, dämpning
mmm.

4. Resultaten skickas upp till min ftp.

5. Jag avidentifierar alla orginal och resultatfiler och lägger till
mina egna.

6. Hugade lyssnare hämtar hem dessa filer och poängbedömer dem.

7. Resultatet publiceras på SAS

8. Besvikna reverbägare lägger ut annonser på Blocket trots att de
numera kostar 20 kr ;O)

Någon som tycker detta verkar kul?
/Bengt Falke




------------------------------

Message Number: 5
Date: Thu, 06 Sep 2001 22:38:01 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: Nyforalskad!

From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: Nyförälskad!
Date: Thu, 06 Sep 2001 20:31:43 +0200

Tjena!

[Intressant tanke]

>> 7. Resultatet publiceras på SAS

SAS Reverb-CD1 ? ;O)

>> 8. Besvikna reverbägare lägger ut annonser på Blocket trots att de
>> numera kostar 20 kr ;O)

Hehehe...

>> Någon som tycker detta verkar kul?

Kul? Jo, men eversom jag är en reverblös man så kan jag inte hjälpa
till, jag kan på min höjd låna ett reverb eller ett par...

MVH
Magnus


------------------------------

Message Number: 6
Date: Thu, 06 Sep 2001 22:24:13 +0200
From: "m.malmqvist.chello.se"
Subject: Re: MIDI<-->CV ?

>>
>> jag funderar på att införskaffa ett MIDI-CV-interface,
>> och jag skulle vilja höra lite åsikter från SAS'are
>> som använder dem.

Hade Kenton Pro-2000 och Pro-1 (för mig att den hette så..) och dom var
klart bra på det dom skulle göra men tyvärr ganska dyra (om man köper nya)
och envisades med mini-phono kontakter så..

Hade en Doepfer MCV-1 oxo men den räknas nog inte.. hade inte mycket mer än
trig och CV att komma med.. ;)

/ M
_____________________________
http://www.mp3.com/Section_IV




------------------------------

Message Number: 7
Date: Thu, 06 Sep 2001 22:35:50 +0200
From: "m.malmqvist.chello.se"
Subject: Re: Nyforalskad!

>> >> Någon som tycker detta verkar kul?
>> Kul? Jo, men eversom jag är en reverblös man så kan jag inte hjälpa
>> till, jag kan på min höjd låna ett reverb eller ett par...

va ? inge reverb ?? har du inget fjäderreverb i formanten då ? ;)

/ M - varför använda reverb när det finns delay ? ;)
_____________________________
http://www.mp3.com/Section_IV





------------------------------

Message Number: 8
Date: Thu, 06 Sep 2001 22:31:27 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: SV:=?ISO-8859-1?Q?_Nyförälskad!?
----- Ursprungligt meddelande -----
Från:

>> riktigt bra reverb under en längre tid.... NU har jag hittat det!
>> Inte bara ett utan två, kanske tre......... mjukvarureverb! HA!
>>
>> Däremot tycker jag det skulle vara kul med en blindtest, som alla kan
>> vara med på, för att kolla om mina öron har blivit lurade av plånboken
>> eller om jag verkligen har hört rätt....
>>
>> Så här gör vi....
....
>> Någon som tycker detta verkar kul?

Ja! Tyvärr har jag inget bra reverb att bidra med och är inte speciellt
väl insatt, men just därför är jag intresserad av att höra resultatet
(speciellt av ett mjukvarureverb). Kul idé, jag hoppas ni får ihop några
bra exempel att jämföra! :-)


/mr




------------------------------

Message Number: 9
Date: Thu, 06 Sep 2001 22:39:14 +0200
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV: Nyforalskad!

Ett bra reverb har delay också....... predelay ;O)

Förresten... ni som anmäler er (ett par har redan gjort det) till årets
reverbtest:
Gör det gärna till listan så övriga får se vilka ni är och tala om vilka
reverb ni ställer upp med, så blir det enklare att få lite spridning.
/Bengt Falke

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: m.malmqvist.chello.se [mailto:m.malmqvist.chello.se]
Skickat: den 6 september 2001 22:36
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: Re: Nyforalskad!


/ M - varför använda reverb när det finns delay ? ;)








------------------------------

Message Number: 10
Date: Thu, 06 Sep 2001 22:41:09 +0200
From: "Bengt.Falke.svekom.se"
Subject: SV:=?ISO-8859-1?Q?_Nyförälskad!?
Då kan du ju ställa upp med dina öron till själva blindtestet istället,
när allt är på plats så småningom...
/Bengt Falke

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mr.analogue.org [mailto:mr.analogue.org]
Skickat: den 6 september 2001 22:31
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: SV: Nyförälskad!

Ja! Tyvärr har jag inget bra reverb att bidra med och är inte speciellt
väl insatt, men just därför är jag intresserad av att höra resultatet
(speciellt av ett mjukvarureverb). Kul idé, jag hoppas ni får ihop några
bra exempel att jämföra! :-)

/mr






------------------------------

Message Number: 11
Date: Thu, 06 Sep 2001 22:58:17 +0200
From: "m.malmqvist.chello.se"
Subject: Re: Nyforalskad!



----- Original Message -----
From:
To: "Multiple recipients of SAS"
Sent: Thursday, September 06, 2001 10:39 PM
Subject: SV: Nyforalskad!


>> Ett bra reverb har delay också....... predelay ;O)

*sneglar på DEP-5... tamefan! ovanför ratt nr 5 står det PRE DELAY ;)

/ M
_____________________________
http://www.mp3.com/Section_IV





------------------------------

Message Number: 12
Date: Thu, 06 Sep 2001 23:52:03 +0200
From: "mans.common.se"
Subject: Re: SV:=?ISO-8859-1?Q?_Nyförälskad!?
Hehehe. Det blir ju ett bra test på mitt Korg DDDS-1 ;-)
(För den oinsatte en di****tal burk från 1985 eller så).

//Måns

-----Original Message-----
From: "mr.analogue.org"
To: Multiple recipients of SAS
Date: Thu, 06 Sep 2001 22:31:27 +0200
Subject: SV: Nyförälskad!

>> ----- Ursprungligt meddelande -----
>> Från:
>>
>> >> riktigt bra reverb under en längre tid.... NU har jag hittat det!
>> >> Inte bara ett utan två, kanske tre......... mjukvarureverb! HA!
>> >>
>> >> Däremot tycker jag det skulle vara kul med en blindtest, som alla
>> kan
>> >> vara med på, för att kolla om mina öron har blivit lurade av
>> plånboken
>> >> eller om jag verkligen har hört rätt....
>> >>
>> >> Så här gör vi....
>> ....
>> >> Någon som tycker detta verkar kul?
>>
>> Ja! Tyvärr har jag inget bra reverb att bidra med och är inte speciellt
>> väl insatt, men just därför är jag intresserad av att höra resultatet
>> (speciellt av ett mjukvarureverb). Kul idé, jag hoppas ni får ihop
>> några
>> bra exempel att jämföra! :-)
>>
>>
>> /mr
>>
>>
>>




------------------------------

Message Number: 13
Date: Fri, 07 Sep 2001 00:09:20 +0200
From: "mr.analogue.org"
Subject: SV: Re(2): Ni som gillar SID(station)ot

----- Ursprungligt meddelande -----
Från:

>> >> Vad är wavetables på C64???
>>
>> Istället för de vanliga vågformerna spelas en tabell upp. Denna
>> tabell innehåller olika steg där man kan ge instruktioner för hur
>> oscillatorn, filtret, ringmod mm. ska låta under en kort period av
>> ljudet. Detta funkar som en gammal tracker.

Aha, de vanliga vågformerna och andra parametrarna
i en viss följd alltså... inte wavetables i vanlig
hederlig tysk mening. :)

>> Det är så man gör alla roliga SID-melodier och alla små fiffiga puff
>> & pystrummor i C64-spel..

Har alltid anat att det är så det går till.
Skulle vara kul att testa på riktigt nån gång.
Protracker har gått varmt på min gamla Amiga!
Trackermusik är verkligen ett underbart sätt
att göra musik på.


/mr




------------------------------

Message Number: 14
Date: Fri, 07 Sep 2001 00:15:02 +0200
From: "henrik.twisterella.com"
Subject: Re: SV: Re(2): Ni som gillar SID(station)ot

mattias insåg:

>>
>>Aha, de vanliga vågformerna och andra parametrarna
>>i en viss följd alltså... inte wavetables i vanlig
>>hederlig tysk mening. :)


Man kan också finna svaret på detta sätt: har jag någon sidstation? svar: nej.

fast jag borde verkligen köpa en. jag vill ha en blå :-)

(jag har iofs bott med en röd sidstation, räknas det? (min ex-sambo
var ju med och konstruerade burken))


mvh h
--

______music is the answer.
______email henrik.twisterella.com
______webzine http://www.twisterella.com
______homepage http://hem2.passagen.se/ethree




------------------------------

Message Number: 15
Date: Fri, 07 Sep 2001 02:07:04 +0200
From: "terje.winther.notam.uio.no"
Subject: Re: MIDI<-->CV ?

>>Jag går själv hemma på fäbon och väntar på ett MCV 4 från Doepfer, det är
>>den röde lille lillen det, som jag ska styra min nyinförskaffade fina lilla
>>SH-09'a med. Ska bli OTROOOOLIGT JÄÄÄVLA KUL!!! ;-) Skitbra liten
>>bassynt!!! :-)
>>
>>Enligt Morgan på Synthesizer Network så funkar det fint, jag ska återkomma
>>med testresultat så snart jag fått den. Innan helgen, hoppas jag.

Den dagen jeg fikk en MCV4 til min multimoog - ja da ble verden en annen :-)
Herlig liten boks! Anbefales!


tw. :)





------------------------------

Message Number: 16
Date: Fri, 07 Sep 2001 03:42:59 +0200
From: "sado.hem.utfors.se"
Subject: OT: Bara=?ISO-8859-1?Q?_trött?= och flummig

Vi kan väl gissa IC-krets.
Lite svårt nästan eller kanske inte på bilden.
Rätt så vanlig, har jag fått för mig.
Namnen på in/utgångarna är omskrivna bara.
De flesta borde se direkt vad det är. Tror jag.
Märk att klockan är 03:41 och jag ska upp 05:30 men har inte lyckats sova.
Kanske för glad för att jag äntligen ska löda ihop 4 VCO kort i helgen(är det
tänkt om inget annat dyker upp).

Följ länk:
http://jfa.dhs.org/~sado/bilder/martin/ic-krets.gif

/Martin
Trött nu, men kan inte sova. Ska ju snart jobba.





------------------------------

Message Number: 17
Date: Fri, 07 Sep 2001 08:33:36 +0200
From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re: SV: SAS-VCA - nytt=?ISO-8859-1?Q?_förslag!?
mr skriver:
>>Men visst finns det väl såna här moduler redan i befintliga modularer?

Serge gör precis en sån 2xVCA / VC-pan / VC-crossfade som vi pratat om.

Polyfusion gjorde en dedicerad VC-Pan som jag inte hittar igen just nu. På
Synthfööl finns allafall deras rätt duktiga VCA:
http://www.sonicstate.com/synthfool/schematics/polyvca.jpg

Ska leta mer hemma ikväll.

/P



------------------------------

Message Number: 18
Date: Fri, 07 Sep 2001 08:35:26 +0200
From: "pwhitmaker.yahoo.se"
Subject: Re: SV: Nyforalskad!


>> Förresten... ni som anmäler er (ett par har redan
>> gjort det) till årets
>> reverbtest:
>> Gör det gärna till listan så övriga får se vilka ni
>> är och tala om vilka
>> reverb ni ställer upp med, så blir det enklare att
>> få lite spridning.
>> /Bengt Falke

Jag är med!

Det är en bra idé. Man lurar sig så lätt själv när man
vet fabrikat, pris osv på reverb. Ett blindtest kommer
verkligen att ta fram vinnaren på ett objektivt sätt.
Spännande!!

Jag ställer upp med en ny reverb plugin, "Masterverb"
från Creamware. Det är en plugin som fungerar med
Creamware¥s DSP kort. Den följer med DSP-korten när
man köper dom så det är ingen plugin man köper separat
men jag vill gärna vet hur den står sig mot andra
reverb.

Peter peter peter peter
(nej, det blev ju ett delay)

Peeeteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
Det var ett reverb ;O)








_____________________________________________________
Do You Yahoo!?
Ditt_namn.yahoo.se - skaffa en gratis mailadress på http://mail.yahoo.se


------------------------------

Message Number: 19
Date: Fri, 07 Sep 2001 08:37:39 +0200
From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re:=?ISO-8859-1?Q?_Nyförälskad!?
Bengt F skriver:
>>Någon som tycker detta verkar kul?

Absolut, med reservation för att det på vissa favvo-reverb (mitt EMS) inte finns
så mycket att ställa in.

/Per



------------------------------

Message Number: 20
Date: Fri, 07 Sep 2001 08:39:59 +0200
From: "farbror_synt.hotmail.com"
Subject: Re: SV:=?ISO-8859-1?Q?_Nyförälskad!?
>>Ja! Tyvärr har jag inget bra reverb att bidra med

vafan du har ju fostexen ju!

//OLLE


och är inte speciellt
>>väl insatt, men just därför är jag intresserad av att höra resultatet
>>(speciellt av ett mjukvarureverb). Kul idé, jag hoppas ni får ihop några
>>bra exempel att jämföra! :-)
>>
>>
>>/mr
>>
>>
>>


_________________________________________________________________
Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se



------------------------------

Message Number: 21
Date: Fri, 07 Sep 2001 09:19:10 +0200
From: "farbror_synt.hotmail.com"
Subject: cem chips

hoppla

fick hem den kajkade syr9inxen igår ,
det är ett av formantfiltren (cem3350)
samt en vco(3340) som är kassa ,
är det synthtech.com som gäller
när man ska ha cem chips ,eller?
nån som köfft därifrån?


//farbrbr s

_________________________________________________________________
Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se



------------------------------

Message Number: 22
Date: Fri, 07 Sep 2001 09:37:33 +0200
From: "farbror_synt.hotmail.com"
Subject: we are the=?ISO-8859-1?Q?_homo=B4s....?
http://www.angelfire.lycos.com/electronic/farbrorsynt/images/gayrob.jpg


//OLLE

_________________________________________________________________
Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se



------------------------------

Message Number: 23
Date: Fri, 07 Sep 2001 09:48:09 +0200
From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re: cem chips

Ola skriver:
>>nån som köfft därifrån?

Jag har köpt CEMmar från Paul S flera ggr och alltid fått vad jag önskat.


/P



------------------------------

Message Number: 24
Date: Fri, 07 Sep 2001 09:45:15 +0200
From: "martin.johansson.eximio.com"
Subject: SV: SAS-VCA - nytt=?ISO-8859-1?Q?_förslag!?
<3)
< på två utgångar. Kanske t o m med spänningsstyrning av pan/mix-mängden?
<
stora kanalernas inverterare, mängd-VCA mm.
<
modultyper bättre hela tiden <(när man använder dem, förstås) än vad
jätte-dubbelVCA/VCpan/VCmix-modulen skulle.
<
tycker <
<
<>> Förslag, kommentarer, frågor? Vi måste ju reda ut detta innan vi kan
<>> gå vidare.
<
<
användas <
mixer och andra bara behöver vi punga ut med nån <
<
<


Jaaaaaaaaaaaa...
Jag stödjer definitivt förslag 3) ....

/Mvh Martin



------------------------------

Message Number: 25
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:01:11 +0200
From: "tlr.stacken.kth.se"
Subject: Re: SV: Re(2): Ni som gillar SID(station)ot



On Fri, 7 Sep 2001, mr.analogue.org wrote:

>> ----- Ursprungligt meddelande -----
>> Från:
>>
>> >> >> Vad är wavetables på C64???
>> >>
>> >> Istället för de vanliga vågformerna spelas en tabell upp. Denna
>> >> tabell innehåller olika steg där man kan ge instruktioner för hur
>> >> oscillatorn, filtret, ringmod mm. ska låta under en kort period av
>> >> ljudet. Detta funkar som en gammal tracker.
>>
>> Aha, de vanliga vågformerna och andra parametrarna
>> i en viss följd alltså... inte wavetables i vanlig
>> hederlig tysk mening. :)
>>
>> >> Det är så man gör alla roliga SID-melodier och alla små fiffiga puff
>> >> & pystrummor i C64-spel..
>>
>> Har alltid anat att det är så det går till.
>> Skulle vara kul att testa på riktigt nån gång.
>> Protracker har gått varmt på min gamla Amiga!
>> Trackermusik är verkligen ett underbart sätt
>> att göra musik på.


Kolla på http://ztracker.sourceforge.net/

Det har tillkommit en hel del.
(MIDI tracker för Windows)





------------------------------

Message Number: 26
Date: Fri, 07 Sep 2001 09:56:01 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: we are the=?US-ASCII?Q?_homo=B4s....?
At 09:37 2001-09-07 +0200, you wrote:
>>http://www.angelfire.lycos.com/electronic/farbrorsynt/images/gayrob.jpg

"I program my homocomputer..." ;)

He he he

/P! - inte det minsta homofob

homofon? monofon? Polyfob? *svamlar*










------------------------------

Message Number: 27
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:06:07 +0200
From: "ronny.gardh.wirelessopinion.com"
Subject: Ny=?ISO-8859-1?Q?_på?= listan

Hej alla!

Nu tänkte jag joina listan igen, det var ju ca 1år sedan jag gick ur så...

Jag heter Ronny Gärdh, jobbar som Systemutvecklare på Wireless Opinion, har
en gång i tiden spelat i ett band som hette Voister Litz
(http://www.geocities.com/voisterlitz).
Idag är det annat som gäller... prylar som används nuförtiden är:
NordLead2, Yamaha AN1x, Korg DW-6000 (moddad), Boss DR-660, Novation
Drumstation, Akai SG01v,
Yamaha FB01, Behringer Composer, Behringer DSP1000, Behringer Ultrafex,
Behringer 2442 mixer,
Yamaha A-3000. Sequencer går på P3 933 512Mb RAM och 115Gb HDD mm mm....

Har lite till salu oxo, en multieffekt av märket Digitech DSP128 Plus, och
en Ensoniq ESQ-1 kbd.

//Ronny



------------------------------

Message Number: 28
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:01:29 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: OT: Sampler och=?ISO-8859-1?Q?_äpple?
Uj!

Sin analogfetischism till trots äger man ju en samplare. (Akaj S1100)
Och nu gick jag helt plötsligt och blev med Macintosh! :D
Okej, inget fräsigt modärnt, men väl en 6100 med SCSI o grejer.
De slängde ut några stycken nyss här på jobbet.

Visst lämpar sig dessa datorer ypperligt att leva ihop med en S1100 via
SCSI-bussen?!?
Är det någon som vet något hur man gör, om det finns några bra utilities
för sampeldump etc så kan ni ju hojta till privat.

Åter till analogismerna igen!

mvh

/Patrik Power-PC





------------------------------

Message Number: 29
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:35:04 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: Nyforalskad!

From: "m.malmqvist.chello.se"
Subject: Re: Nyforalskad!
Date: Thu, 06 Sep 2001 22:35:50 +0200

>> >> >> Någon som tycker detta verkar kul?
>> >> Kul? Jo, men eversom jag är en reverblös man så kan jag inte hjälpa
>> >> till, jag kan på min höjd låna ett reverb eller ett par...
>>
>> va ? inge reverb ?? har du inget fjäderreverb i formanten då ? ;)

Nää... det sitter ett fjäder-reverb i den gamla orgeln dock...

>> / M - varför använda reverb när det finns delay ? ;)

För att min harmonizer/delay är koko?

MVH
Magnus


------------------------------

Message Number: 30
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:44:53 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Re: cem chips

From: "farbror_synt.hotmail.com"
Subject: cem chips
Date: Fri, 07 Sep 2001 09:19:10 +0200

>> hoppla

Hopplahh!

>> fick hem den kajkade syr9inxen igår ,
>> det är ett av formantfiltren (cem3350)
>> samt en vco(3340) som är kassa ,
>> är det synthtech.com som gäller
>> när man ska ha cem chips ,eller?
>> nån som köfft därifrån?

Jag har inte köpt just CEMar från honom, men gått och väl ett mindre
lager tempcos, och det gick smidigt. Visserligen anser jag honom vara
lite väl skrävlande amerikan emellanåt, skrytmoster mm (visserligen
golvade jag honom i antal patent... men det är väl en annan story) men
jag säger inget ont om den buissness han driver. Jag känner inte till
annat än att han har skött sig vare sig det har med MOTM eller annat
att göra.

Beställ du av honom och se till och få den nytillkommna på benen!

MVH
Magnus - försöker ha viss integritet


------------------------------

Message Number: 31
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:25:30 +0200
From: "farbror_synt.hotmail.com"
Subject: Re: Ny=?ISO-8859-1?Q?_på?= listan

>>Hej alla!
>>
>>Nu tänkte jag joina listan igen, det var ju ca 1år sedan jag gick ur så...
>>
>>Jag heter Ronny Gärdh


tjena ronny !

mvh farbror synt (har oxå joina;t igen)


_________________________________________________________________
Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se



------------------------------

Message Number: 32
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:20:40 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: cem chips

Howdy!

At 10:44 2001-09-07 +0200, you wrote:

>>>> är det synthtech.com som gäller
>>>> när man ska ha cem chips ,eller?
>>>> nån som köfft därifrån?
>>
>>Jag har inte köpt just CEMar från honom, men gått och väl ett mindre
>>lager tempcos, och det gick smidigt. Visserligen anser jag honom vara
>>lite väl skrävlande amerikan emellanåt, skrytmoster mm

En kulturskillnad kanske? Jänkarna fostras ju i att framhäva sig själva,
medan vi svenskar, åtminstone på det individuella planet, ber om ursäkt för
att vi finns till...

Hursomhelst, jag har handlat såväl tempcos som kretsar (fast det var SSM)
av Paul och det var inga som helst problem. Jag handlade t.o.m. på mitt
kreditkort och inget styggt har hänt. En liten låda med grejor kom med
posten, finemang! Jag röstar oxå på Paul.

mvh

/P!





------------------------------

Message Number: 33
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:30:55 +0200
From: "farbror_synt.hotmail.com"
Subject: Re: cem chips


>>Jag har köpt CEMmar från Paul S flera ggr och alltid fått vad jag >önskat.

>>Beställ du av honom och se till och få den nytillkommna på benen!


OK ,så får det bli !


mvh olle






_________________________________________________________________
Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se



------------------------------

Message Number: 34
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:24:48 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: Ny=?ISO-8859-1?Q?_på?= listan

Tjenare oldtimer!

At 10:06 2001-09-07 +0200, you wrote:

>>Jag heter Ronny Gärdh,

>>Idag är det annat som gäller... prylar som används nuförtiden är:
>>NordLead2, Yamaha AN1x, Korg DW-6000 (moddad), Boss DR-660, Novation
>>Drumstation, Akai SG01v,
>>Yamaha FB01, Behringer Composer, Behringer DSP1000, Behringer Ultrafex,
>>Behringer 2442 mixer,
>>Yamaha A-3000. Sequencer går på P3 933 512Mb RAM och 115Gb HDD mm mm....
>>
>>Har lite till salu oxo, en multieffekt av märket Digitech DSP128 Plus, och
>>en Ensoniq ESQ-1 kbd.

Kära nån, bara digitalismer!!! :-o Kan nån tala förstånd med den här
mannen?! ;-)

Det enda som är lite analogt, det är alltså till salu!
ESQ-1 - en av världens mest underskattade syntar! Kööööööp!

ESQ-1 är nog den enda maskin jag kan säga följande om:
"Vem fan behöver rattar?" :D

mvh

/P!







------------------------------

Message Number: 35
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:38:59 +0200
From: "jonas.karlsson.dynalogichb.com"
Subject: SV: SAS-VCA - nytt=?ISO-8859-1?Q?_förslag!?
From:
>> >> (Har jag missat något?)
>>
>> Ja...
>>
>> Spänningsstyrd panorering & spänningsstyrd mix ÄR två VCA:er. Och lite mer.

Jo. Jag vet. Det jag tänkte i hastigheten var att lägga "lite mer" i en separat
modul. Alltså trixa
med styrspänningarna för att kunna använda dem tillsammans med vanliga VCAer och
på så
sätt få till panoreringen. Inte så smidigt kanske, så vi glömmer den idén.

>> 3)
>> Heureka! :-D
>> Ett tredje alternativ vore kanske att göra
>> a) dels rena dubbel-VCAer,
>> b) dels en VC-pan/VC-mix-modul som tar två signalingångar och puttar ut dem
>> på två utgångar. Kanske t o m med spänningsstyrning av pan/mix-mängden?
>>
>> Nu till det fina i kråksången med numro 3:
>> Dessa båda modultyper skulle kunna bygga på samma dubbel-VCA-kretskort!

Detta låter som en mycket bra idé.

>> Sen kan man fundera på hur en panorering ska bete sig. En pan-pot på en
>> mixer planar väl ut på halva området, så att ena kanalen alltid är på max
>> och andra bara tonas ner när man panorerar bort den? För att få detta
>> behöver vi punga ut med nån extra krona på ett par dioder eller så. :)

Det har jag också funderat på. Jag trodde panoreringen var logaritmisk. Fast
det kanske man kan approximera med att kanalerna ligger fasta på halva området
var?

/Jonas




------------------------------

Message Number: 36
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:47:41 +0200
From: "ronny.gardh.wirelessopinion.com"
Subject: SV: Ny=?ISO-8859-1?Q?_på?= listan

Hahaha...hello mate...
tänkte mig en j-60 eller 106 igen för jag saknar den sååå ;)
Annars får det bli en J-2 för det sköna tangentbordet.

R

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: LIST-SAS.mkv.mh.se [mailto:LIST-SAS.mkv.mh.se]För
polarn-p.acc.umu.se
Skickat: den 7 september 2001 10:25
Till: Multiple recipients of SAS
Ämne: Re: Ny på listan


Tjenare oldtimer!

At 10:06 2001-09-07 +0200, you wrote:

>>>Jag heter Ronny Gärdh,

>>>Idag är det annat som gäller... prylar som används nuförtiden är:
>>>NordLead2, Yamaha AN1x, Korg DW-6000 (moddad), Boss DR-660, Novation
>>>Drumstation, Akai SG01v,
>>>Yamaha FB01, Behringer Composer, Behringer DSP1000, Behringer Ultrafex,
>>>Behringer 2442 mixer,
>>>Yamaha A-3000. Sequencer går på P3 933 512Mb RAM och 115Gb HDD mm mm....
>>>
>>>Har lite till salu oxo, en multieffekt av märket Digitech DSP128 Plus, och
>>>en Ensoniq ESQ-1 kbd.

Kära nån, bara digitalismer!!! :-o Kan nån tala förstånd med den här
mannen?! ;-)

Det enda som är lite analogt, det är alltså till salu!
ESQ-1 - en av världens mest underskattade syntar! Kööööööp!

ESQ-1 är nog den enda maskin jag kan säga följande om:
"Vem fan behöver rattar?" :D

mvh

/P!









------------------------------

Message Number: 37
Date: Fri, 07 Sep 2001 11:20:26 +0200
From: "cfmd.swipnet.se"
Subject: Dreamsynth? (Var: Re: OT: Sampler och apple)

From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: OT: Sampler och äpple
Date: Fri, 07 Sep 2001 10:01:29 +0200

>> Uj!

Oj!

>> Sin analogfetischism till trots äger man ju en samplare. (Akaj S1100)
>> Och nu gick jag helt plötsligt och blev med Macintosh! :D
>> Okej, inget fräsigt modärnt, men väl en 6100 med SCSI o grejer.
>> De slängde ut några stycken nyss här på jobbet.

Som skrotsamlare får man ju se över analogfetischismen för användbart
skrot. Inatt så drömde jag om att min skrotsamlande polare Sten fick
något helt obskyrt instrument som han bara gav till mig för att jag
var intresserad. Det var en något obskyrt över det hela... SA-20 hette
den, den var ju andra grejor än SA-10 som folk skryter så mycket
om... ??? Ja, här var det en bred (ca 140-150 cm, mått är kanske inte
det man är bäst på när man drömmer) och hög (ca 50 cm) tingest. Två
klaviatur, ett lite mindre överst och större strax nedanför det. Sedan
var det en stor panel till höger i blått och aluminium (design påminde
om något från Elektrocomp) och där satt ett par hörlurar (AKG K240
tror jag) inklämda också. Det var en lång draglåda nederst. Den visade
sig innehålla skivtalrikar, ja hela 3 st. faktiskt. Jaha, då står man
här med ett diskobås med någon from av obskyr synt, förmodligen
oanvändbara. Men... sen via någon form av tillfällig olycka hamnade
det i olika delar, jag blev sittande hemma hos någon annan i hans
mek-rum med monosynth-delen (ja, större delen av dess keyboard satt
kvar på den andra delen, men så skulle det visst vara??) och började
fipla med den emedans Sten och denna andra person var i vardagsrummet
och fippla med resten. Denna monosynth, eller vad det nu var, lät
däremot något helt gudomligt gôtt! Det var ett härligt runt ljud. Där
fanns någon form av knapp (som egentligen var en del i någon
konstruktion som saknades, hade lite finmekanikkänslan av typ finurlig
flygmek eller något) som visade sig vara en liten joystick (och vi
prata liten, tänk på en ganska normal vippbrytare i stål, men med lite
tjockare axel, kortare och med en metal-bygel som sitter fast i axeln
på horizontel led och som du kan flippa upp och ner över axeln, utan
att till synes göra något nytta, men gjord med omsorg så man inser att
där skall vara något som den sitter ihop med). Denna "joystick" visade
sig ändra på ljudet på ett mycket härligt sätt. Vidare så flippa jag
på en knapp och jag fick en form av dubbel-trigger, men med någon form
av accord-känsla. ... och så vaknar man upp efter detta kap och inser
att man inte har den! :(
Dessutom, skivtalrikarna såg skum ut, först såg det ut som 3 st
SL-1200, och det hade jag ju ändå tänkt att det vore trevligt att ha,
men när jag granskade dem nogrannt var det 3 st betydligt plastigare
saker och själva skivtallriken var lagom för singlar. Det såg ut som
billigt amerikanskt junk avsett för ungdomar på 60 eller 70-talet,
opersonligt stelt och precis lagom för att verkligen kunna spela de
signlar som skivbolagen har prånglat ut.
Det som var fint med hela detta bygge var att mekaniken var i fint
laminerat trä, så där lagum halvmurrigt som det var på 70-talet. Ja gisses!

Ibland drömmer man så konstigt, men det är sällan jag drömmer något
som jag minns, än mindre kan berätta om timmar efter uppstigande från
sängen.

>> Visst lämpar sig dessa datorer ypperligt att leva ihop med en S1100 via
>> SCSI-bussen?!?

Det beror på, har man på den versionen anpassat sig till
SCSI-standarden? Det finns ju Apple-SCSI och ANSI-SCSI. En gång i
tiden gick de inte att blanda alls.

>> Är det någon som vet något hur man gör, om det finns n
ågra bra utilities
>> för sampeldump etc så kan ni ju hojta till privat.

Det som finns som jag känner till är för PÄCÄ.

>> Åter till analogismerna igen!

Juppers!

>> mvh
>>
>> /Patrik Power-PC

Power-Polarn!

MVH
Magnus


------------------------------