SAS ARKIV
Message Number: 1
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:09:59 +0200
From: "gordon_stryph.hotmail.com"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)

>> >> Jag har funderat ett tag på en additiv synth...
>> >> En lfo som påverkar amplituden på varje överton, men varje överton får
>>själv
>> >> välja om den ska påverkas positivt eller negativt -SAMT varje överton
>> >> fasvrider lfon så att man sprider dem över hela cykeln. På så sätt får
>>man
>> >> väldigt individuell styrning av amplituden per överton med hjälp av
>>endast
>> >> några få rattar. Utvecklar man det här kan man låta varje överton ha
>>varsitt
>>
>>Låter lovande, men det blir väl rätt många rattar till slut?
>>Inte mig emot iofs. :)
Ja (det blir det nog)
Nej (inte mig heller)
>:)

På min skiss finns idag 38 rattar och 13 switchar och de styr samtliga
enveloppar till övertonerna samt lfoerna. Inte så fasligt många och på
skissen ser det inte för illa ut :)

Man kan ju ha nån typ av system där man har dubbelt så många övertoner men
varannan delar kontroller med närmast föregående förutom en eventuell
mängd(+/-) ratt. Då är man vips uppe i 12 övertoner, som kanske också är
lite men om man klämmer ihop det lite kan man kanske få till 8 kontroller på
synthen och alltså 16 övertoner. Dessutom kanske man kan ha en omkopplare
som switchar mellan olika kopplingar för dessa stackars övertoner som inte
har egna kontroller...

Det som är viktigast för mig är att man slipper menyer och displayer. Sen om
det blir många rattar och lite trångt skiter jag i :)

>> >> litet envelope och kanske till och med spänningsstyra den här > >> tips
>>från Ricard Wolf i ett privat mail ang samma sak) skulle kunna vara att
>> >> fasvrida varje överton!
>>
>>Ja, det tror jag absolut att man vill kunna göra.
Det kan nog vara en av hemligheterna som släpper lös kraften i en sån här
låda -för (rätta mig om jag har fel), en helt fasvriden överton skulle väl
släcka ut sin del istället för att addera den? Det skulle ju i så fall ge en
typ av subtraktiv syntes med knivskarpt filter! Och en halvt fasvriden
överton skulle skuva hela spektrumet!

>> >> 6 operatorer med varsin halvskitig sinus skulle vara nog för rätt många
>> >> skojiga stråk- och padmattor, samt de gamla vanliga fläskbasarna och
>>ett och
>> >> annat mjukare leadljud.
>>
>>Menar du bara 6 övertoner??
>>Det är _alldeles_ för lite. Det är min bestämda gissning.
Ja, jag tror dig -se ovan för upprättelse :)

>>Om du låter sinusarna distas kanske det kan vara mindre begränsat iofs...
Det var det jag menade med halvskitig, men kan man komma upp i typ 16
stycken, dista dem lite och ha fler röster som snedstäms så _måste_ det
räcka för en hel del! Ska simulera lite hemma på kammarn :)

>> >> Jag har skrivit lite och ritat en skiss på skoj, ska som sagt publicera
>> >> detta så småningom -vore kul att diskutera vidare!
>>
>>Ja, absolut, detta får du gärna hålla vid liv!
Jag får nya idéer hela tiden och nu när det kom upp till diskussion här så
tror jag att projektet kommer att börja leva ännu mer!
Det här är en maskin som jag _tror_ på och som jag vill se tillverkas och
hålla i min hand! Om det så bara blir en prototyp!

/Niklas W -drömmer varje dag

_________________________________________________________________
Get your FREE download of MSN Explorer at http://explorer.msn.com/intl.asp



------------------------------

Message Number: 2
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:17:18 +0200
From: "mans.common.se"
Subject: Scheman lite gott och blandat

Hejsan

Jag passade på och scanna lite ritningar.
För nån vecka sedan var det någon som efterfrågade en wienbrygg oscillator
för audio så här är en:

http://www.average.dk/pic/wien_bridge_osc.gif

Sedan så såg jag att en viss R. Penfold (inte så populär i
synthbyggarsammanhang om jag förstått det rätt) har skapat en liten leksak
som är en vågbrusgenerator. Det jag mest undrar är om man inte kan CV styra
den och modifiera den för eget behov eller kika på hur den är konstruerad
och bygga något eget Den finns här iaf:

http://www.average.dk/pic/wave_sound_effect_sch.gif
http://www.average.dk/pic/Wave_sound_effect_bdiagram.gif

Plus att jag hittade en ritning på ett filter. Dock tror jag egentligen
inte att det är ett filter som är lämpat för att sitta i en analogsynth men
det är ju alltid trevligt med ritningar så jag scannade det med. Går det
att CV styra så kanske det kan vara något ändå men jag har på känn att det
finns bättre filterritningar än såhär.

http://www.average.dk/pic/Universal_filter.gif

Jag kommer inte att ha kvar dessa ritningar på websidan mer än någon vecka
så är det något som är spännande så ladda ner dem.

//Måns





------------------------------

Message Number: 3
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:21:41 +0200
From: "mans.common.se"
Subject: SAS websida...

Hej

Det verkar som om http://www.mkv.mh.se/staff/per/sas/ är försvunnen. Någon
som vet mer om detta? Eller är det temorärt?

//Måns





------------------------------

Message Number: 4
Date: Tue, 04 Sep 2001 11:24:29 +0200
From: "ludvig.synkron.se"
Subject: Re: Ljudnamn

>>Vad sägs om "data", s¬ som i "Jag h¬ller p¬ och lär mig det här med
>>data."?
>>ür det inte fñrskräckligt?

Är inte det helt enkelt plural av "datum"?

Carlberg

==================================================================Synkron Musik & Datorer
Visitors address: Katarina Bangata 79
Mail address: Box 11078, S-100 61 Stockholm, Sweden
Tel: Int+46 8 691 45 05. Fax: Int+46 8 702 29 29.




------------------------------

Message Number: 5
Date: Tue, 04 Sep 2001 11:24:16 +0200
From: "ludvig.synkron.se"
Subject: Re: Ljudnamn

>>Jag f¬r nog ta och l¬na en bärbar rullbandare av Araya-p¬gen och spela
>>in, fñr det lät ganska läckert!

När man står och lyssnar i tunnelbanetrakter kan man även få höra de mest
bedårande pys-puff-hihatkomp, från de gamla T-banetågen! Det är nåt när de står
och väntar ibland (typiskt alltså vid änd- eller grenstationer). Någon kompressor
eller nåt som jobbar och pyser luft i rytmiska, hårt synkoperade pattern. Vet med
bestämdhet att bror min baserade en hel låt på ett dylikt hörselintryck. Spela in!

Carlberg

==================================================================Synkron Musik & Datorer
Visitors address: Katarina Bangata 79
Mail address: Box 11078, S-100 61 Stockholm, Sweden
Tel: Int+46 8 691 45 05. Fax: Int+46 8 702 29 29.




------------------------------

Message Number: 6
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:31:43 +0200
From: "farbror_synt.hotmail.com"
Subject: Re: SAS websida...

http://www.analogue.org/sas


OLLE


>>From: "mans.common.se"
>>Reply-To: LIST-SAS.mkv.mh.se
>>To: Multiple recipients of SAS
>>Subject: SAS websida...
>>Date: Tue, 04 Sep 2001 10:21:41 +0200
>>
>>Hej
>>
>>Det verkar som om http://www.mkv.mh.se/staff/per/sas/ är försvunnen. Någon
>>som vet mer om detta? Eller är det temorärt?
>>
>>//Måns
>>
>>
>>
>>


_________________________________________________________________
Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se



------------------------------

Message Number: 7
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:36:47 +0200
From: "farbror_synt.hotmail.com"
Subject: Re: SAS websida...

hoppsan det funkade visst inte heller,
sorry


>>http://www.analogue.org/sas
>>
>>
>>OLLE
>>
>>
>> >>From: "mans.common.se"
>> >>Reply-To: LIST-SAS.mkv.mh.se
>> >>To: Multiple recipients of SAS
>> >>Subject: SAS websida...
>> >>Date: Tue, 04 Sep 2001 10:21:41 +0200
>> >>
>> >>Hej
>> >>
>> >>Det verkar som om http://www.mkv.mh.se/staff/per/sas/ är försvunnen.
>>Någon
>> >>som vet mer om detta? Eller är det temorärt?
>> >>
>> >>//Måns
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>>
>>
>>_________________________________________________________________
>>Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se
>>
>>


_________________________________________________________________
Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se



------------------------------

Message Number: 8
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:35:45 +0200
From: "tlr.stacken.kth.se"
Subject: Re: Ljudnamn



On Tue, 4 Sep 2001, ludvig.synkron.se wrote:

>> >>Vad sägs om "data", s¬ som i "Jag h¬ller p¬ och lär mig det här med
>> >>data."?
>> >>ür det inte fñrskräckligt?
>>
>> Är inte det helt enkelt plural av "datum"?

Jo, det är helt riktigt. De lär sig hantera långa rader med siffror
helt enkelt. Exempelvis att tolka diagram lär vara en del av denna
kunskap.

/Danne




------------------------------

Message Number: 9
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:50:09 +0200
From: "per.mattsson.mkv.mh.se"
Subject: Re: SAS websida...

mans.common.se skriver:
>>Eller är det temorärt?

Synnerligen temporärt - vi har en (fysiskt) pajad hårddisk som ställt till det
lite grand. När vi har nytt RAID system installerat är vi snart tillbaks igen.

/P, kan dricka Lambic



------------------------------

Message Number: 10
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:51:48 +0200
From: "anders.moulin-noir.com"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)

>> Menar du bara 6 övertoner??
>> Det är _alldeles_ för lite. Det är min bestämda gissning.


Man behöver åtminstone 32... men då blir det mååånga rattar :)


Anders
--
http://www.moulin-noir.com



------------------------------

Message Number: 11
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:53:47 +0200
From: "henrik.twisterella.com"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)

niklas (trevligt namn) skrev:

>>P¬ min skiss finns idag 38 rattar och 13 switchar och de styr samtliga
>>enveloppar till ñvertonerna samt lfoerna. Inte s¬ fasligt m¬nga och p¬
>>skissen ser det inte fñr illa ut :)

Jag ser en massa röda, lysande knappar framför mig. Kanske montera
dem i en valnötslåda? =)

>>Man kan ju ha n¬n typ av system där man har dubbelt s¬ m¬nga ñvertoner men
>>varannan delar kontroller med närmast fñreg¬ende fñrutom en eventuell
>>mängd(+/-) ratt. D¬ är man vips uppe i 12 ñvertoner, som kanske ocks¬ är
>>lite men om man klämmer ihop det lite kan man kanske f¬ till 8 kontroller p¬
>>synthen och allts¬ 16 ñvertoner. Dessutom kanske man kan ha en omkopplare
>>som switchar mellan olika kopplingar fñr dessa stackars ñvertoner som inte
>>har egna kontroller...

Jag föreslår 32 övertoner, men det blir en jäkla massa rattar (och
röda blinkande knappar)

>>Det som är viktigast fñr mig är att man slipper menyer och displayer. Sen om
>>det blir m¬nga rattar och lite tr¬ngt skiter jag i :)

Hehe! Annars kan du ju styra det via en vt100-terminal! =)

>>
>> >>Ja, det tror jag absolut att man vill kunna gñra.
>>Det kan nog vara en av hemligheterna som släpper lñs kraften i en s¬n här
>>l¬da -fñr (rätta mig om jag har fel), en helt fasvriden ñverton skulle väl
>>släcka ut sin del istället fñr att addera den? Det skulle ju i s¬ fall ge en
>>typ av subtraktiv syntes med knivskarpt filter! Och en halvt fasvriden
>>ñverton skulle skuva hela spektrumet!

Jo det skulle bli intressant. kör på!

>>
>>>>Om du l¬ter sinusarna distas kanske det kan vara mindre begränsat iofs...
>>Det var det jag menade med halvskitig, men kan man komma upp i typ 16
>>stycken, dista dem lite och ha fler rñster som snedstäms s¬ _m¬ste_ det
>>räcka fñr en hel del! Ska simulera lite hemma p¬ kammarn :)

jo det kan nog räcka för en del. Det beror liksom på vad man vill
göra. (åh henrik., du säger så kloka saker!)

>> >> >> Jag har skrivit lite och ritat en skiss p¬ skoj, ska som sagt publicera
>> >> >> detta s¬ sm¬ningom -vore kul att diskutera vidare!
>> >>
>> >>Ja, absolut, detta f¬r du gärna h¬lla vid liv!
>>Jag f¬r nya id»er hela tiden och nu när det kom upp till diskussion här s¬
>>tror jag att projektet kommer att bñrja leva ännu mer!
>>Det här är en maskin som jag _tror_ p¬ och som jag vill se tillverkas och
>>h¬lla i min hand! Om det s¬ bara blir en prototyp!

Håll oss underrrättade

mvh henrik, leg additiv-galning
--
______
______
______music is the answer.
______email henrik.twisterella.com
______webzine http://www.twisterella.com
______homepage http://hem2.passagen.se/ethree
______......



------------------------------

Message Number: 12
Date: Tue, 04 Sep 2001 11:28:30 +0200
From: "gordon_stryph.hotmail.com"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)

>> >> Menar du bara 6 övertoner??
>> >> Det är _alldeles_ för lite. Det är min bestämda gissning.
>>
>>
>>Man behöver åtminstone 32... men då blir det mååånga rattar :)

O fy! Ja nä då blir det inget!

Niklas W -återkommer med resultat av simulering

_________________________________________________________________
Get your FREE download of MSN Explorer at http://explorer.msn.com/intl.asp



------------------------------

Message Number: 13
Date: Tue, 04 Sep 2001 11:34:44 +0200
From: "mans.common.se"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)

Vid närmare eftertanke så tror jag att elekrot hade ett synthbygge som var
någon additiv syntes maskin för många år sedan. Kan ha varit sådär nångång
-89 eller så. Tror jag har den kvar i arkiven nånstans.

//Måns


At 11:28 2001-09-04, you wrote:
>> >> >> Menar du bara 6 övertoner??
>> >> >> Det är _alldeles_ för lite. Det är min bestämda gissning.
>> >>
>> >>
>> >>Man behöver åtminstone 32... men då blir det mååånga rattar :)
>>
>>O fy! Ja nä då blir det inget!
>>
>>Niklas W -återkommer med resultat av simulering
>>
>>_________________________________________________________________
>>Get your FREE download of MSN Explorer at http://explorer.msn.com/intl.asp
>>
>>





------------------------------

Message Number: 14
Date: Tue, 04 Sep 2001 12:16:40 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)

At 09:35 2001-09-04 +0200, you wrote:

>>>> Utvecklar man det här kan man låta varje överton ha varsitt
>>
>>Låter lovande, men det blir väl rätt många rattar till slut?
>>Inte mig emot iofs. :)

Elfas bakelitratt är billig, så ratta på för bövelen! :)

>>>> litet envelope och kanske till och med spänningsstyra den här lfon's
>>>> fasvridning (per överton) med ytterligare en lfo. Nästa steg (enligt ett
>>>> tips från Ricard Wolf i ett privat mail ang samma sak) skulle kunna
vara att
>>>> fasvrida varje överton!
>>
>>Ja, det tror jag absolut att man vill kunna göra.

Allright! Hur CV-fasvrida sina övertoner? Dags att återuppta
baklängesingenjörandet av någon fasskiftarpedal?

>>>> 6 operatorer med varsin halvskitig sinus skulle vara nog för rätt många
>>>> skojiga stråk- och padmattor, samt de gamla vanliga fläskbasarna och
ett och
>>>> annat mjukare leadljud.
>>
>>Menar du bara 6 övertoner??
>>Det är _alldeles_ för lite. Det är min bestämda gissning.

Ja om man t.ex. lirar ett standard-A på 440 Hz och vill krana mot sågtand
så behöver man ju varje oktav med i leken -> 440*6=2640Hz. Lite tråkigt
spektralinnehåll tycker jag. Alternativet är ju att börja distordera någon
av sinusarna för att skvätta mer ¸bertoner, men då sysslar vi ju med
fasdistsyntes a la Casio och inte med additivsyntes. Apropå fasdist, där
har vi ju en ännu större anledning att fixa CV-styrd fas på
sinusoscillatorer, med lite fasdist kan man göra mycket skôj! (Vem har
något ur Casio CZ-serien? *hand upp* - en 101:a!)

Festligt att det här med signaler i frekvensdomänen egentligen...
Jag insåg just att pitch=tonhöjd är ett musikaliskt begrepp och har
egentligen ingenting med frekvens att göra (jo lite, men inte helt sådär
rakt på). Ser man på spektrat så finner man ju att det är avståndet mellan
övertonerna som definierar tonhöjd - inte signalens grundton! För se,
grundtonen kan man ju plocka bort! Antingen så drar man ner regeln på sin
fina additivsynt, eller klipper till med högpassfiltret i sin fina
subtraktivsyntetisator. Vad händer, ljudet blir tunnare, men _tonhöjden_
består! Varför, jo för att övertonsseriens inbördes förhållanden består.
Sprid ut dem, så sticker tonhöjden oxå! Därför man gör kloccklanger mha
ringmodulatorer! Summa/skillnadsfrekvenserna ut ut multiplikatorn relaterar
ganska väl till de komplexa ickeharmoniska svängningar som uppstår i t.ex.
en kyrkklocka.

Jädrans vad coolt det är med signaler! Mer kaffe! %)

Jag behöver en additivsyntrigg NU! Det bär mig emot att börja gräva i
Matlab för att testa alla skojiga idéer!

mvh

/P! the Mad...





------------------------------

Message Number: 15
Date: Tue, 04 Sep 2001 12:16:40 +0200
From: "polarn-p.acc.umu.se"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)

At 09:35 2001-09-04 +0200, you wrote:

>>>> Utvecklar man det här kan man låta varje överton ha varsitt
>>
>>Låter lovande, men det blir väl rätt många rattar till slut?
>>Inte mig emot iofs. :)

Elfas bakelitratt är billig, så ratta på för bövelen! :)

>>>> litet envelope och kanske till och med spänningsstyra den här lfon's
>>>> fasvridning (per överton) med ytterligare en lfo. Nästa steg (enligt ett
>>>> tips från Ricard Wolf i ett privat mail ang samma sak) skulle kunna
vara att
>>>> fasvrida varje överton!
>>
>>Ja, det tror jag absolut att man vill kunna göra.

Allright! Hur CV-fasvrida sina övertoner? Dags att återuppta
baklängesingenjörandet av någon fasskiftarpedal?

>>>> 6 operatorer med varsin halvskitig sinus skulle vara nog för rätt många
>>>> skojiga stråk- och padmattor, samt de gamla vanliga fläskbasarna och
ett och
>>>> annat mjukare leadljud.
>>
>>Menar du bara 6 övertoner??
>>Det är _alldeles_ för lite. Det är min bestämda gissning.

Ja om man t.ex. lirar ett standard-A på 440 Hz och vill krana mot sågtand
så behöver man ju varje oktav med i leken -> 440*6=2640Hz. Lite tråkigt
spektralinnehåll tycker jag. Alternativet är ju att börja distordera någon
av sinusarna för att skvätta mer ¸bertoner, men då sysslar vi ju med
fasdistsyntes a la Casio och inte med additivsyntes. Apropå fasdist, där
har vi ju en ännu större anledning att fixa CV-styrd fas på
sinusoscillatorer, med lite fasdist kan man göra mycket skôj! (Vem har
något ur Casio CZ-serien? *hand upp* - en 101:a!)

Festligt att det här med signaler i frekvensdomänen egentligen...
Jag insåg just att pitch=tonhöjd är ett musikaliskt begrepp och har
egentligen ingenting med frekvens att göra (jo lite, men inte helt sådär
rakt på). Ser man på spektrat så finner man ju att det är avståndet mellan
övertonerna som definierar tonhöjd - inte signalens grundton! För se,
grundtonen kan man ju plocka bort! Antingen så drar man ner regeln på sin
fina additivsynt, eller klipper till med högpassfiltret i sin fina
subtraktivsyntetisator. Vad händer, ljudet blir tunnare, men _tonhöjden_
består! Varför, jo för att övertonsseriens inbördes förhållanden består.
Sprid ut dem, så sticker tonhöjden oxå! Därför man gör kloccklanger mha
ringmodulatorer! Summa/skillnadsfrekvenserna ut ut multiplikatorn relaterar
ganska väl till de komplexa ickeharmoniska svängningar som uppstår i t.ex.
en kyrkklocka.

Jädrans vad coolt det är med signaler! Mer kaffe! %)

Jag behöver en additivsyntrigg NU! Det bär mig emot att börja gräva i
Matlab för att testa alla skojiga idéer!

mvh

/P! the Mad...





------------------------------

Message Number: 16
Date: Tue, 04 Sep 2001 10:32:33 +0200
From: "jorgen.bergfors.idg.se"
Subject: Re: Ljudnamn


>>När man står och lyssnar i tunnelbanetrakter kan man även få höra de mest
>>bedårande pys-puff-hihatkomp, från de gamla T-banetågen! Det är nåt när de
står
>>och väntar ibland (typiskt alltså vid änd- eller grenstationer). Någon
kompressor
>>eller nåt som jobbar och pyser luft i rytmiska, hårt synkoperade pattern.
Vet med
>>bestämdhet att bror min baserade en hel låt på ett dylikt hörselintryck.
Spela in!

Rulltrappan i vår tunnelbaneuppgång ger ofta ett intressant rytmiskt
mönster. Det ändrar sig lite slumpmässigt dessutom. Man hör det när man
närmar sig den övre änden. Jag har tänkt flera gånger att jag borde gå dit
med bandspelaren.

/Jörgen




------------------------------

Message Number: 17
Date: Tue, 04 Sep 2001 12:34:00 +0200
From: "jorgen.bergfors.idg.se"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)


>>Allright! Hur CV-fasvrida sina övertoner? Dags att återuppta
>>baklängesingenjörandet av någon fasskiftarpedal?

Jag har byggt en förbättrad version av fasskiftaren i EH Small Stone.
Funkar utmärkt.

I det här fallet skulle det säkert räcka med två steg, dvs en LM13600 och
tre op-ampar.
Men jag tvivlar på att statisk fasförskjutning av övertonerna kommer att ge
någon hörbar skillnad. Modulerar du fasförskjutningen kan det däremot bli
intressant kanske.

/Jörgen




------------------------------

Message Number: 18
Date: Tue, 04 Sep 2001 12:35:38 +0200
From: "henrik.twisterella.com"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)

polarn ristade:

>>s. Apropå fasdist, där
>>har vi ju en ännu större anledning att fixa CV-styrd fas på
>>sinusoscillatorer, med lite fasdist kan man göra mycket skôj! (Vem har
>>något ur Casio CZ-serien? *hand upp* - en 101:a!)

*hand upp!*

kul syntesmetod förresten.

>>
>>fina additivsynt, eller klipper till med högpassfiltret i sin fina
>>subtraktivsyntetisator. Vad händer, ljudet blir tunnare, men _tonhöjden_
>>består! Varför, jo för att övertonsseriens inbördes förhållanden består.
>>Sprid ut dem, så sticker tonhöjden oxå! Därför man gör kloccklanger mha
>>ringmodulatorer! Summa/skillnadsfrekvenserna ut ut multiplikatorn relaterar
>>ganska väl till de komplexa ickeharmoniska svängningar som uppstår i t.ex.
>>en kyrkklocka.

det är kul när man har pitchenveloper till övertonerna i en
additivsynt. Det är en sak som jag verkligen saknar i ppg-systemet,
men det är liksom inte möjligt med ppg:s wavetablemetod (som inte ens
använder helcykliga vågformer, nejdå, man genererar bara halva cykeln
som sedan inverteras....). det vore trevligt att kunna justera
övertonernas frekvens under tonens förlopp. Detta är ju mjligt om man
har ett trevligt timeslice-system, men de är ofta svårkontrollerade i
realtid.


>>Jädrans vad coolt det är med signaler! Mer kaffe! %)
>>
>>Jag behöver en additivsyntrigg NU! Det bär mig emot att börja gräva i
>>Matlab för att testa alla skojiga idéer!

jag sparar till en Synclavier II. Den fixar additiv syntes i realtid,
och man kan ändra övertonernas frekven mha envelopes. Tyvärr har den
inga rattar, men de röda knapparna räcker längre än man tror.
Dessutom låter den förbannat tufft!

mvh h
--
______
______
______music is the answer.
______email henrik.twisterella.com
______webzine http://www.twisterella.com
______homepage http://hem2.passagen.se/ethree
______......



------------------------------

Message Number: 19
Date: Tue, 04 Sep 2001 12:46:14 +0200
From: "gordon_stryph.hotmail.com"
Subject: Re: Additiv syntes (var Re: SV: SV: Sinus)

>>niklas (trevligt namn) (tackar :) skrev:
>>
>> >>P¬ min skiss finns idag 38 rattar och 13 switchar och de styr samtliga
>> >>enveloppar till ñvertonerna samt lfoerna. Inte s¬ fasligt m¬nga och p¬
>> >>skissen ser det inte fñr illa ut :)
>>
>>Jag ser en massa röda, lysande knappar framför mig.
Nja, rattar och ledar och metallswitchar som på 777an :)

>>Kanske montera
>>dem i en valnötslåda? =)
Garanterat!

>>Jag föreslår 32 övertoner, men det blir en jäkla massa rattar (och
>>röda blinkande knappar)
Det blir skitmånga! Men men -vi ska se vad jag kan göra med min lilla skiss.

>> >>Det som är viktigast fñr mig är att man slipper menyer och displayer.
>>Sen om
>> >>det blir m¬nga rattar och lite tr¬ngt skiter jag i :)
>>
>>Hehe! Annars kan du ju styra det via en vt100-terminal! =)
Vad är det?

>>Håll oss underrrättade
Det ska jag!

Men -finns det nån som kan hjälpa till att realisera ett sån't här bygge i
framtiden? Jag saknar tekniskt kunnande och resurser, allt jag har är mina
mer eller mindre vilda idéer.

mvh
Niklas W

_________________________________________________________________
Get your FREE download of MSN Explorer at http://explorer.msn.com/intl.asp



------------------------------