SAS ARKIV
Date: Tue, 13 Oct 1998 15:21:14 +0200 (MET DST)
From: Mattias Rickardsson
Subject: Re: EH Small Stone

On Tue, 13 Oct 1998 jorgen.bergfors.idg.se wrote:

> Sitter här och studerar schemat. Tydligen finns en pot som ställer in
> LFO-frekvensen. Men exakt vad gör Color-omkopplaren? Den tycks öka
> återkopplingen genom att koppla förbi ett motstånd. Men den påverkar också LFOn
> på något sätt. Hur?

Oj, ledningarna går i kors. Ingen aning.
J-M Jarre sägs ha moddat sin Small Stone. Hur?


-----[ Mattias Rickardsson ]-------------------------------------------
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::[ mr.analogue.org ]:::::
-----------[ www.dd.chalmers.se/~f93mari/ ]----------------------------


------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 16:12:43 +0100
From: jorgen.bergfors.idg.se
Subject: Re: SV: EH Small Stone

>Color-switchen v=F5xlar mellan dj=F5vel-fett-phaseing och
>inte-fett-alls-phaseing=2E

Återkopplingen (regenerering) gör givetvis att det blir fetare=2E Men kan du säga
hur LFOn påverkas? Blir moduleringen snabbare, långsammare eller något annat?

>Det vore kul att f=D5 tv=D5 Smallstone-lfo:n att g=D5 i motfas=2E Blir nog =D5rets
>stereo-effekt!

Japp, du kan givetvis bygga två fasförskjutarkedjor och en inverterare för LFOn
till den ena=2E Men ännu fetare blir tre stycken i trefas-koppling!

/Jörgen


------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 16:25:06 +0200 (MET DST)
From: Johan Gustavsson
Subject: Re: Off-topic geografi (Re: Stahlwerk)

> Han vågar inte erkänna att han sitter i samma ruttna håla som oss andra,
> Umeå.

Umeå är Koolt, ju! Där har jag sett de två bästa klotter jag någonsin
hittat: Dels "Moderater äter barn" på en vägg (grava saklighetspoäng
på den), dels orden "Djävla Köttsatansfan!" sprayade i meterhöga
bokstäver på en skolgård...alltså, jag vet inte vad det var
vederbörande försökte säga, men h?n gjorde det med beundransvärd
energi iallafall. :-)

Och Ålidhem...Tja, har du någonsin varit i Linköping och beskådat
studentghettot i Ryd? Du kommer att bli förvånad när du gör det. Det
ser fanimig *exakt* likadant ut, fast med gult tegel i stället för
rött. Det måste ha funnits en regel i början av sjuttiotalet som sade
att studentkorridorshus måste se ut så där.

/Moxie (Bor på Fysikgränd en gång om året)



------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 16:30:23 +0200 (CEST)
From: Kristofer Ulfves
Subject: Re: Off-topic geografi (Re: Stahlwerk)

On Tue, 13 Oct 1998, Jonas Henriksson wrote:

> Appappappappapp - våga inte kalla Umeå för en håla förrän du har sett
> Kiruna. Där var det nästan förenat med livsfara att bära en synt
> under armen. Minns fortfarande min första (& enda) livespelning
> inför en publik som hatade oss :(
....

Jo, jag vet...det var väl en lite cynisk kommentar kanske...kommer ju
själv från en håla (Örnsköldsvik) där jag har florerat som
utställningsobjektet "synthare" på lokala musikföreningen musikhuset i ett
antal år. Men nu är jag alltså här i "storstan" istället.

mvh,
Kristofer Ulfves, Umeå



------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 16:23:09 +0100
From: jorgen.bergfors.idg.se
Subject: Re: Re(2): SV: Phaser wanted !

Något i den stilen som du beskriver hade jag tänkt mig=2E Vill man ha fler än sex
steg kan man alltid bygga fler moduler och seriekoppla=2E Man kan göra tappningar
mellan stegen också, så man kan få fyra steg som i Small Stone=2E Givetvis ska
det finnas patchpunkter för alla signaler, så man kan styra den från något
annat än en inbyggd LFO=2E

/Jörgen





MIME:per=2Emattsson.mkv=2Emh=2Ese on 98-10-13 17=2E14=2E36
To: SAS-LIST.www=2Emkv=2Emh=2Ese . SMTP
cc: (bcc: Jorgen Bergfors/IDGSE)
Subject: Re(2): SV: Phaser wanted !

jorgen=2Ebergfors.idg=2Ese skriver:
>Själv funderar jag på att bygga en phaser med sex LM13600-steg och tre
Whoa!

Jag har saknat en phaser i min rigg länge och hur vore det om vi med
utgångspunkt från Small Stone phasern, eller kanske Jörgen har några
andra
bra kretslösningar att tipsa om, ritar ett PCB? Gärna inspirerat från
ASM-1 med semimodulär design, själva phaser-stegen för sig, LFO
delen/arna
för sig, spänningsanpassning och stabb från +/- 15 volt för sig=2E
Sedan kan man koppla ihop delarna fast eller modulärt med kontakter som
man vill=2E
Vill man ha CV-LFOer kan man haka på CV- in, vill man inte det slipper
man=2E Det finurliga är att ha det på ett PCB : billigt och lätt att få
att
funka för den ovane byggaren=2E
Jag är väl ensam om att vilja använda SMD komponenter men jag böjer
gärna
för majoriteten så länge de finns fler som vill haka på ett fas-bygge=2E

Jag tycker att det vore kul att få ihop en riktigt shysst phaser
design, 2
kanaler dvs stereo eller dubbel mono som man vill, CV-LFOer osv=2E ARPs
(eller var det Oberheims) 14-stegs phaser finns det väl schema på
nånstans
men den verkar vara ett betydligt större bygge än en utbyggd två kanals
Small Stone=2E

//Per










------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 17:01:04 +0100
From: Patrik Eriksson
Subject: Re: SV: Phaser wanted !

Smallstone phasern är go å fin (Pappsen köpte en sån när jag var liten pilt)
Men några år senare köpte han en phaser åt mig för att få min Korg Poly61
att låta lite ballare. Detta var en MXR Phase 90, och den har jag kvar än.
Nån annan som har en sån, vad tycker ni om den? Den tillverkas visst på
nytt igen.
Den ser råsimpel ut inuti. 6 st. 741:or, 4 st. 2N5458, en 2N4125 samt några
kondingar o resistorer. Enkelsidigt kretskort. Skall jag baklängesingenjöra
den tro? Är nån intresserad så är det fort gjort.

mvh

Pholarn Phaser-Phatrik
L a p p l a n d





__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"


------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 17:01:45 +0200
From: "Lasse Viklund"
Subject: SV: SV: EH Small Stone

Fasförskjutning?

Fasförskjutning brukar ju vanligtvis betyda att något förskjutits i tiden.
Men bara fasförskjutning borde inte resultera i de sköna effekter som
Smallstone genererar. Det låter snarare som något slags bandpassfilter som
sveper omkring.

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: jorgen.bergfors.idg.se
Till: Multiple recipients of
Datum: den 13 oktober 1998 16:56
Ämne: Re: SV: EH Small Stone



>Återkopplingen (regenerering) gör givetvis att det blir fetare. Men kan du
säga
>hur LFOn påverkas? Blir moduleringen snabbare, långsammare eller något
annat?


Nu är det några år sedan jag hade en men jag har för mig att hastigheten på
svepet inte ändrades alls när man switchade color-knappen.




------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 17:16:55 +0100
From: Patrik Eriksson
Subject: Re: Off-topic geografi (Re: Stahlwerk)

At 15:34 1998-10-13 +0200, you wrote:
>
>Nix - som äkta infödd lapplänning vägrar jag tolerera att någon i
>Umeå hävdar att han bor i Lappland :P

I strid mot svensk lagstiftning är jag skriven i Luleå, jag bara vistas i
Umeå...
Mitt hem i e-space heter nova.encounter.nu och står på gamla
luftvärnsregementet i Luleå.
Jag är dessutom tillbliven på en gammal samisk kultplats, så jag hävdar med
visst fog att jag kommer från lappland, vallonblod till trots...

Och så länge lapparna bedriver renbete ner till kusten så är det de facto
lappland.
Men vi skall väl inte vara så territoriella här, det är ju en gränslös värd.

När jag menar lappland så menar jag ju lapp:patch. Dvs patch-land. Det är
ju där vi alla vill bo, leva och dö eller hur??? :)

>(Träffat för många sörlänningar här på univ. som kallar allt norr
>om dalälven för Lappland, så lite grinig blir man...)

Gör som jag brukar göra, kalla allt söder om Bergnäsbron för skåne!

>Men, för att hålla oss åtminstone lite on-topic: när inträffade senaste
>SAS-pub Nord? Finns det fler inplanerade?

Det har mig veterligen aldrig inträffat en.
När jag vill gå på SASpub brukar jag se till att vara i Götet sista helgen
i månaden.
Romo-night är en bra SASpub där man kan bärsa o prata.

>...varför spelar aldrig Encounter på Kåren i Luleå...? Något för nästa
>syntkväll? De har ju så'na ibland nuförtiden...

Åfan... Vem är musik/bandansvarig på Kåren?
Om jag skickar en demo dit så får ni entusiaster på LuTH supporta med
mycket tjat... :)
SAS nord pub på LuTH???

>/h-son (flyttade söderut till Luleå '91)

Det är inte många förunnat att flytta _söderut_ och hamna i Luleå.... :)

mvh

Polarn Patrik Eriksson
L a p p s y n t




__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"


------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 17:18:10 +0200
From: Jonas Henriksson
Subject: Re: Off-topic klotter (geografi)

Johan Gustavsson wrote:

> Umeå är Koolt, ju! Där har jag sett de två bästa klotter jag någonsin
> hittat

Jag har ett annat bra, hittat på en bro i Avesta:

"SVERGE ÅT SVENKARNA"

Säger en del, tycker jag. Har fotobevis på det.

> Det måste ha funnits en regel i början av sjuttiotalet som sade
> att studentkorridorshus måste se ut så där.

Ibland är jag glad att "mitt" universitet bara är lika gammalt som
jag.

Menhursomhelst, om någon får för sig att planera en SAS-träff Nord
på lämplig ort under överskådlig framtid så är jag intresserad av
att närvara. Hur många SAS:are har vi i Umeå? Luleå? Annat härikring?


/h-son

--
------------------------------------+------------------------------
"..och att solen ler, i alla fall.."| F0 41 36 01 23 01 01 11 64 F7
http://h-son.home.ml.org | F0 41 36 01 23 01 01 13 7F F7
------------------------------------+------------------------------

------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 17:33:27 +0200
From: Anders Wilhelm
Subject: Re: SV: Phaser wanted !

Ja!!!
Kinesa gärna konstruktionen, jag vill poppa till min poly-six lite :)
/aw

Patrik Eriksson wrote:
>
> Smallstone phasern är go å fin (Pappsen köpte en sån när jag var liten pilt)
> Men några år senare köpte han en phaser åt mig för att få min Korg Poly61
> att låta lite ballare. Detta var en MXR Phase 90, och den har jag kvar än.
> Nån annan som har en sån, vad tycker ni om den? Den tillverkas visst på
> nytt igen.
> Den ser råsimpel ut inuti. 6 st. 741:or, 4 st. 2N5458, en 2N4125 samt några
> kondingar o resistorer. Enkelsidigt kretskort. Skall jag baklängesingenjöra
> den tro? Är nån intresserad så är det fort gjort.
>
> mvh
>
> Pholarn Phaser-Phatrik
> L a p p l a n d
>
> __P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
> art - technology - music
> patrik.encounter.nu
> http://www.encounter.nu/~patrik
> _____________________________________________________________
> "The dark religions are departed and sweet science reigns"
>
>

------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 17:44:55 +0200
From: Erik Forsling
Subject: Re: SV: Phaser wanted !

Patrik Eriksson wrote:
>
> Smallstone phasern är go å fin (Pappsen köpte en sån när jag var liten pilt)
> Men några år senare köpte han en phaser åt mig för att få min Korg Poly61
> att låta lite ballare. Detta var en MXR Phase 90, och den har jag kvar än.
> Nån annan som har en sån, vad tycker ni om den? Den tillverkas visst på
> nytt igen.
> Den ser råsimpel ut inuti. 6 st. 741:or, 4 st. 2N5458, en 2N4125 samt några
> kondingar o resistorer. Enkelsidigt kretskort. Skall jag baklängesingenjöra
> den tro? Är nån intresserad så är det fort gjort.
>

_Alltid_ intresserad. ;-)

--
Erik Forsling
:-:-:-:-:-:-:--:-> e6erikf.etek.chalmers.se
Ctrl-x...........................

------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 17:57:09 +0200 (MET DST)
From: Mattias Rickardsson
Subject: Re: SV: SV: EH Small Stone

On Tue, 13 Oct 1998, Lasse Viklund wrote:

> Fasförskjutning?
>
> Fasförskjutning brukar ju vanligtvis betyda att något förskjutits i tiden.

Det har jag funderat på. Är detta verkligen sant?

> Men bara fasförskjutning borde inte resultera i de sköna effekter som
> Smallstone genererar. Det låter snarare som något slags bandpassfilter som
> sveper omkring.

Phasers brukar väl inte vara rena allpassfilter, utan snarare
notch-aktiga (pga återkoppling etc), eller har jag fått det hela om den
bakre foten?

mvh,

-----[ Mattias Rickardsson ]-------------------------------------------
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::[ mr.analogue.org ]:::::
-----------[ www.dd.chalmers.se/~f93mari/ ]----------------------------


------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 18:47:15 +0200 (CEST)
From:
Subject: Re: SV: Phaser wanted !

On Tue, 13 Oct 1998, Polarn Patrik:

> > att låta lite ballare. Detta var en MXR Phase 90, och den har jag kvar än.
> > Nån annan som har en sån, vad tycker ni om den? Den tillverkas visst på
> > nytt igen.

Hur låter den? Har du några inställningsmöjligheter? Typ Depth och Speed?

Apropå det. Craig Anderton har konstruerat en byggsats på en Phaser (finns
med i Electronic Music Project) Den hade (om jag inte har fel) Speed,
Depth och Resonance.

Jag har byggsatsritningen hemma. Man kanske borde scanna etc?

Eftersom boken kom i sin första upplaga sent 70 tal. Så lär den vara
fantastiskt analog :)

Hmm man kanske skulle skaffa sej ett vinterprojekt :)

Phaser är fanimej den coolaste effekten :)

Men baklängesingenjöra den gärna :)

/Rick!
_______________________________________________________________________
: # # : # # # : Analogue Organization * *** *****
: # # : # # # : * * * * * *
: # # : # # # : *** * **** * **** * ***
: : : : : : : : * * * * * *
:_:_:_:_:_:_:_: email: rick.analogue.org * *** *****


------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 20:18:01 +0200
From: Morgan Karlsson
Subject: System 100M till salu

Ett Rolandsystem 100M innehållandes:

Racksystem 191J (33 patch-jack)

Moduler
112 2 VCO
110 VCO-VCF-VCA
110 VCO-VCF-VCA
140 2 Env, VCLFO
131 4 kanals stereo-mixer, pannorering, elektronisk stämgaffel: 220Hz,
440Hz, 880Hz

Polyfonisk Keyboard 184
4CV/Gate, 49 Keys, pitchbender, Arpeggiator (UP, Down, Up/Down, Random)
Assign modes (2 polyphonic, 2 monophonic) Arpeggiator clock input.

Prisid=E9 16900.-


Musically,

THE SYNTHESIZER NETWORK

Morgan Karlsson
__________________________________________________________________

The Synthesizer Network Email: network.analogue.org
Andralånggatan 28 Fax/Phone: +46 (0)31 42 66 43
S-413 27 Göteborg http://www.analogue.org/network
__________________________________________________________________








------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 17:43:09 +0200
From: Tomas Nordmark
Subject: Re: Off-topic geografi

> Tja, har du någonsin varit i Linköping och beskådat studentghettot i Ryd?

Jag var och köpte en Kawai K4 av en "datorkonsultnisse" i Ryd i helgen. Han
hade loafers med vita tubsockar, turkos silkesjacka och mittbena med
halvflintis. Han sa inte så mycket, inte heller de andra som satt i korridoren
framför varsin dator. De såg jätte rädda ut!
Men synthen är toppen.

mvh
Tomas

--
-----------------------------------------------
[ mailto:tomas.nordmark.swipnet.se ]
[ mailto:mp98tnr.elev.kantzowska.se ]
[ ICQ#: 16415509 - "Syntharn" ]
[ FKK Fanclub: http://come.to/fkk ]
[ Website: http://elev.kantzowska.se/~mp98tnr ]
-----------------------------------------------





------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 21:14:48 -0500
From: Erik Gronberg
Subject: Re: SV: SV: EH Small Stone

Switched-on-Lasse funderade:

> Fasforskjutning brukar ju vanligtvis betyda att nagot forskjutits i tiden.

Njae, snarare att olika frekvenser forskjuts olika lang tid, men
fasen forskjuts en viss tid.

> Men bara fasforskjutning borde inte resultera i de skona effekter som
> Smallstone genererar.

JO! Tack vare aterkopplingen och att den fasade signalen adderas till
direktsignalen.

> Det later snarare som nagot slags bandpassfilter som
> sveper omkring.

Nope. Men det bildas nagra resonanstoppar som sveper fram a tillbax,
och som paminner om bandpassfilter.

/Erik, som Laplacetransformerat en phaser




------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 23:21:17 +0200
From: Magnus Danielson
Subject: Re: SV: Phaser wanted !

>>>>> "jb" :: jorgen bergfors writes:

jb> Intressant site, men långsam. Jag har hittat Small Sone schemat (exakt samma)
jb> någon annanstans, jag kommer inte ihåg var det var.
jb> Kolla även http://members.aol.com/jorman/ om du är ute efter DIY stompboxar.

Mitt första schema på SmallStone var det som jag ritade själv efter
att ha reverse-engineerat eländet. Jag gissade fel mellan CA3080 och
CA3094, men nra var det ju...

Mitt tips för dem som vill göra kloner är att gössla med godis som
inte finns i orginalet. T.ex. så är feedbacken väldigt digitalt
justerad (två lägen på den väldigt analoga omkopplaren). Att kunna
modulera djuppet på svep och effekt är också på önskelistan för att
inte tala om CV in för direkt modulation samt LFO frekvens. Synk på
LFOn kanske inte vore så dumt...

SmallStone och lite brus eller kanske lite Solina String sitter gött
efter en hård dag ;)

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 23:48:25 +0200
From: Magnus Danielson
Subject: Re: EH Small Stone

>>>>> "jb" :: jorgen bergfors writes:

jb> Sitter här och studerar schemat. Tydligen finns en pot som ställer in
jb> LFO-frekvensen. Men exakt vad gör Color-omkopplaren? Den tycks öka
jb> återkopplingen genom att koppla förbi ett motstånd. Men den påverkar också LFOn
jb> på något sätt. Hur?

Klurigt, eller hur? ;)

Jo, dels så har du återkoppling som gör att du får peakar... men sen
dämpar du svepområdet (om jag minns rätt från minnet). Det låter så
gossigt så...

MVH
Magnus





------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 23:53:10 +0200
From: Magnus Danielson
Subject: Re: EH Small Stone

>>>>> "MR" :: Mattias Rickardsson writes:

MR> On Tue, 13 Oct 1998 jorgen.bergfors.idg.se wrote:
>> Sitter här och studerar schemat. Tydligen finns en pot som ställer in
>> LFO-frekvensen. Men exakt vad gör Color-omkopplaren? Den tycks öka
>> återkopplingen genom att koppla förbi ett motstånd. Men den påverkar också LFOn
>> på något sätt. Hur?

MR> Oj, ledningarna går i kors. Ingen aning.
MR> J-M Jarre sägs ha moddat sin Small Stone. Hur?

Jag har en beskrivning någonstans, men jag måste gräva lite... får man
sova och jobba först???

MVH
Magnus






------------------------------
Date: Tue, 13 Oct 1998 23:59:07 +0200
From: Magnus Danielson
Subject: Re: SV: SV: EH Small Stone

>>>>> "LV" :: Lasse Viklund writes:

LV> Fasförskjutning?

LV> Fasförskjutning brukar ju vanligtvis betyda att något förskjutits i tiden.
LV> Men bara fasförskjutning borde inte resultera i de sköna effekter som
LV> Smallstone genererar. Det låter snarare som något slags bandpassfilter som
LV> sveper omkring.

I grund och botten är SmallStonen en vanlig 4-polig AP-filterbank som
man sveper (djupt!) och sedan mixar ihop med insignalen igen. Slår man
på "Colour" läget så få man feedback och då kan man likna den vid
svepande EQ eller något...

MVH
Magnus

------------------------------
Date: Wed, 14 Oct 1998 01:08:28 +0200
From: Magnus Danielson
Subject: Re: SV: SV: EH Small Stone

>>>>> "EG" :: Erik Gronberg writes:

EG> Switched-on-Lasse funderade:
>> Fasforskjutning brukar ju vanligtvis betyda att nagot forskjutits i tiden.

EG> Njae, snarare att olika frekvenser forskjuts olika lang tid, men
EG> fasen forskjuts en viss tid.

Dock olika beroende på frekvens...

>> Men bara fasforskjutning borde inte resultera i de skona effekter som
>> Smallstone genererar.

EG> JO! Tack vare aterkopplingen och att den fasade signalen adderas till
EG> direktsignalen.

>> Det later snarare som nagot slags bandpassfilter som
>> sveper omkring.

EG> Nope. Men det bildas nagra resonanstoppar som sveper fram a tillbax,
EG> och som paminner om bandpassfilter.

Snarare är det ett antal bandstoppfilter som man sveper hit eller dit.

Det är först när man börjar återkoppla filtret som man kan börja
diskutera några accentuerade resonanstoppar...

Innan man börjar resonera så är polarna stabilt en bit bort på vänstra
halvplanen... när man sveper så flyttar man polarna och nollorna
närmare och längre bort ifrånvarandra på real-axeln.

EG> /Erik, som Laplacetransformerat en phaser

MVH
Magnus, som LaPlacetransformerar inte bara phasers... (hur väl
lyckades då transformera plåten???)




------------------------------
Date: Wed, 14 Oct 1998 02:40:05 +0100
From: Patrik Eriksson
Subject: SAS norr! (Re: Off-topic klotter )

At 17:18 1998-10-13 +0200, you wrote:

>> Umeå är Koolt, ju! Där har jag sett de två bästa klotter jag någonsin
>> hittat
>Jag har ett annat bra, hittat på en bro i Avesta:
>
>"SVERGE ÅT SVENKARNA"

Brorsan var i Haparanda för ett par år sen och kraschade där ihop med
ortens lokala brunskjortor som på stadens torg glatt skanderade:

"Ruotsi! Ruotsi!"

För den mindre initierade så betyder "Ruotsi" "Sverige" på vårt vördade
grannlands i öster tungomål. :)

>Säger en del, tycker jag. Har fotobevis på det.

Har det gått så utför med Avesta? Där bodde jag runt 73-79.
Hemmet var en hippiekoloni med elorgel och tektronixoscilloskop (rör!!!
Tusen kilo och bakelitrattar!!!)där min vördade fader ägnade sig åt bisarra
experiment med radioantenner och högtalare i brevlådan! (Skrämde effektivt
bort ortens brevbärare...)

>> Det måste ha funnits en regel i början av sjuttiotalet som sade
>> att studentkorridorshus måste se ut så där.

Har ni kvar original-TV:n i svartvitt dåh???? Det har vi... :)

>Ibland är jag glad att "mitt" universitet bara är lika gammalt som
>jag.

Ohoj, LuTH har väl bara vart universitet ett par år, hur gammal är du??? ;)

>Menhursomhelst, om någon får för sig att planera en SAS-träff Nord
>på lämplig ort under överskådlig framtid så är jag intresserad av
>att närvara. Hur många SAS:are har vi i Umeå? Luleå? Annat härikring?

I Umeå finns jag och Kristoffer U. I tidernas begynnelse hade vi en
datavetare med oxå, men av honom har intet hörts av på läääänge.
Anders Wilhelm är ju en gammal Umehjälte som dock numera dväljes i Tjockholm.
pHOo från uteiskogen söder om Umeå var med förut men hoppade av. Det vart
för många mail för hans modem! ;)
I Luleå verkar det ju uppenbarligen finnas en åtminstone. (Reeeeespect! :)
Min kollega Leif (Han som vill köpa en JV1080! Aaaargghhh!) Brukade vara
med förr, men hade inte tid. Han var dock med och härjade på
Stahlwerkpartyt -94...

SAS norr träffas där det först arras ett analogt musikparty!
Vem hinner först? Luleås Kårhus eller Scharinska i Uuuuume?

mvh

Polarn Patrik Eriksson
L a p p s y n t





__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"


------------------------------
Date: Wed, 14 Oct 1998 02:46:34 +0100
From: Patrik Eriksson
Subject: Re: SV: Phaser wanted !

At 17:33 1998-10-13 +0200, you wrote:
>Ja!!!
>Kinesa gärna konstruktionen, jag vill poppa till min poly-six lite :)
>/aw

Men den har väl redan nån sorts "ensemble" effekt... :)

Okejdå jag skall ta fram skruvmejseln igen....

MXR 90 har bara en (bakelit!!!) ratt, och under den står det "speed".
Den är inhyst i en gjuten metallåda med en bauta dammsugarströmbrytare på.
Pallar antagligen med en gitarrspelande noshörning eller Meatloaf. Eller
bägge...

Jag har sett fler versioner av MXR phasern med fler rattar på. Gud vet vad
de är till för.
MXR Phase 90 kostade löjligt överdrivna summor i strängbändarbutiker för
ett par år sen.
Min senaste inventering av Freddans i Göteborg gav vid handen att
ElectroHarmonixpylar kostar multum. Löjligt, så schlekig plåt så de tål ju
inte lite rockenrollstryk...

"Det är skönt med stryk..."


mvh

Polarn Patrik Eriksson
L a p p t r ä s k




__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"


------------------------------
Date: Wed, 14 Oct 1998 02:52:40 +0100
From: Patrik Eriksson
Subject: Re: SV: Phaser wanted !

At 18:47 1998-10-13 +0200, you wrote:
>On Tue, 13 Oct 1998, Polarn Patrik:
>
>> > att låta lite ballare. Detta var en MXR Phase 90, och den har jag kvar
än.
>> > Nån annan som har en sån, vad tycker ni om den? Den tillverkas visst på
>> > nytt igen.
>
>Hur låter den? Har du några inställningsmöjligheter? Typ Depth och Speed?

Speed och inget mer.
Ja, on och off med en fet stampapå-switch förståss.

>Jag har byggsatsritningen hemma. Man kanske borde scanna etc?

Allt skall skannas. Scheman åt folket!

>Eftersom boken kom i sin första upplaga sent 70 tal. Så lär den vara
>fantastiskt analog :)

Jag hade en grej som det stod "Nord 10" på, och den var från 1976, och den
var inte det minsta analog...! Ej heller var den röd, den var orange. Ej
heller var den svensk, utan norsk! Den vägde ett halvt ton dock! Hålremsa!
Teletype! 8" floppys! 32K RAM!

>Phaser är fanimej den coolaste effekten :)
>Men baklängesingenjöra den gärna :)

Phasers on stun! Zzzzzzzap!

mvh

Polarn Patrik Eriksson
*hick*
L a p p t r ä s k




__P a t r i k E r i k s s o n_______________________________
art - technology - music
patrik.encounter.nu
http://www.encounter.nu/~patrik
_____________________________________________________________
"The dark religions are departed and sweet science reigns"


------------------------------
Date: Wed, 14 Oct 1998 7:18:29 +0100
From: jorgen.bergfors.idg.se
Subject: Re: SV: SV: EH Small Stone

>Fasf=F7rskjutning?

>Fasf=F7rskjutning brukar ju vanligtvis betyda att n=D5got f=F7rskjutits i
>tiden=2E
>Men bara fasf=F7rskjutning borde inte resultera i de sk=F7na effekter som
>Smallstone genererar=2E Det l=D5ter snarare som n=D5got slags bandpassfilter
>som
>sveper omkring=2E

Fasförskjutning enbart ger inte mycket effekt=2E Det sköna ljudet orsakas av att
apparaten blandar det fasförskjutna ljudet med originalljudet=2E De frekvenser
där fasförskjutningen är 180 grader kommer då att släckas ut=2E Det blir i
praktiken samma effekt som ett bandspärrfilter=2E När du ändrar fasförskjutningen
(exempelvis med en LFO) ändras de frekvenser som släcks ut=2E Det är det som ger
det swoschande ljudet=2E

/Jörgen


------------------------------
Date: Wed, 14 Oct 1998 7:23:02 +0100
From: jorgen.bergfors.idg.se
Subject: Re: EH Small Stone

Ahhh=2E=2E=2E det är amplituden på LFOn som påverkas av knappen=2E Misstänkte det=2E

/Jörgen





MIME:magnus.analogue=2Eorg on 98-10-14 00=2E48=2E29
To: SAS-LIST.www=2Emkv=2Emh=2Ese . SMTP
cc: (bcc: Jorgen Bergfors/IDGSE)
Subject: Re: EH Small Stone

>>>>> "jb" :: jorgen bergfors writes:

jb> Sitter här och studerar schemat=2E Tydligen finns en pot som ställer
in
jb> LFO-frekvensen=2E Men exakt vad gör Color-omkopplaren? Den tycks öka
jb> återkopplingen genom att koppla förbi ett motstånd=2E Men den
påverkar
också LFOn
jb> på något sätt=2E Hur?

Klurigt, eller hur? ;)

Jo, dels så har du återkoppling som gör att du får peakar=2E=2E=2E men sen
dämpar du svepområdet (om jag minns rätt från minnet)=2E Det låter så
gossigt så=2E=2E=2E

MVH
Magnus













------------------------------
Date: Wed, 14 Oct 1998 7:30:22 +0100
From: jorgen.bergfors.idg.se
Subject: Re: SV: Phaser wanted !

>Phasers on stun! Zzzzzzzap!

När jag ska konstruera en egen phaser ska den heta "Small Stun"=2E

/Jörgen


------------------------------